Debat

FDM: Lovgivning spærrer vejen for, at flere kører sammen

Der er i dag meget få økonomiske incitamenter til at køre flere sammen. Udbredelsen af samkørsel begrænses af uoverskuelige og uhensigtsmæssige skatteregler. Problemet vil kunne løses med mindre justeringer i lovgivningen, skriver Torben Lund Kudsk.

De seneste fem år har FDM arbejdet på at fremme og udvikle samkørsel, og vi mener, at samkørsel kan spille en langt større rolle i mobiliteten uden for de større byer, skriver Torben Lund Kudsk.
De seneste fem år har FDM arbejdet på at fremme og udvikle samkørsel, og vi mener, at samkørsel kan spille en langt større rolle i mobiliteten uden for de større byer, skriver Torben Lund Kudsk.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Torben Lund Kudsk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der bliver længere og længere mellem busserne i landets yderområder.

I stedet satses der på bedre kollektiv trafik i og omkring de større byer.

Letbanerne kører allerede i Aarhus og Odense, og entreprenørmaskinerne er i fuld sving i københavnsområdet.

Det giver i FDM's optik god mening at samle de kollektive trafikkræfter, hvor der er flest passagerer, men det efterlader resten af danskerne med stadig ringere kollektive transportmuligheder.

Temadebat

Kan samkørsel løse problemerne i den kollektive transport?

Regeringens ekspertudvalg for kollektiv mobilitet er kommet med et katalog med løsningsforslag til udfordringerne på den kollektive transport. 

To ud af syv forslag omhandler samkørsel. Men er det en af løsningerne, som regeringen skal kigge nærmere på for at styrke den kollektive transport? 

Det tapper en række relevante aktører ind i i denne temadebat på Altinget Transport.

Læs mere om debatten og se panelet af aktører her.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsker man at deltage i debatten, kan der skrives til  Frida Flinch på [email protected].

Derfor skal der tænkes nyt.

Hele begrebet kollektiv trafik bør reelt nytænkes og bør være andet og mere end trafikselskabernes tog og busser.

For eksempel er der et mobilitetsmæssigt potentiale i de millioner af ledige bilsæder, som hver dag kører rundt på de danske veje. Spørgsmålet er, hvordan vi bedst muligt får dem bragt i spil?

De seneste fem år har FDM arbejdet på at fremme og udvikle samkørsel, og vi mener, at samkørsel kan spille en langt større rolle i mobiliteten uden for de større byer.

Dels som alternativ til egen bil, dels som såkaldt first & last mile-løsning i forbindelse med den kollektive trafik.

Vi noterer os med tilfredshed, at ekspertudvalget for kollektiv trafik også ser muligheder her.

Omvendt ser navnlig Skatteministeriet kun problemer i den seneste analyse af samkørslens potentiale.

Samkørsel har mange fordele

Kan de mange ledige bilsæder bringes i spil, vil det være en billig genvej til at nå flere mål samtidig.

Samkørsel kan reducere trængslen, mindske brugernes omkostninger og nedbringe trafikkens CO2-udledning.

Samtidig er samkørsel en billig mobilitetsressource, som ikke kræver dyre anlægsinvesteringer.

Samkørsel vil derfor nemt kunne bruges til at hjælpe de danskere, som i dag pendler på strækninger, hvor den kollektive trafiks serviceniveau ikke er optimal.

Læs også

Derudover kan samkørsel også hjælpe lokalt, hvor der er trængselsudfordringer eller for få parkeringspladser.

På det danske marked findes flere udbydere af samkørsel og flere meget velfungerende apps. Så hvorfor er samkørsel ikke allerede blevet en succes?

Det handler om flere ting. Oftest peges der på, at det vil kræve en større kulturforandring at få danskerne til at åbne bildøren for andre.

Men det er i FDM's optik langtfra hele forklaringen.

Der ligger også en stor barriere i skattelovgivningen og i reglerne for trafikselskaber.

Skatteregler står i vejen

Faktum er, at der i dag er meget få økonomiske incitamenter til at køre flere i samme bil.

Udbredelsen af samkørsel begrænses af uoverskuelige og uhensigtsmæssige skatteregler.

Mens der er store skattemæssige bundfradrag ved at udleje sin bolig eller privatbil, er der ikke samme tilgang til indtægter fra samkørsel.

Konkret foreslår FDM, at det lovlige fradrag for at køre samkørsel forhøjes til et niveau, som vil øge incitamentet til at køre sammen.

Torben Lund Kudsk
Afdelingschef, FDM

Her må man kun modtage en andel af de variable omkostninger, der er forbundet med den konkrete tur, og man kan for eksempel ikke kompenseres skattefrit for tidsforbruget ved at lave aftaler og køre en omvej.

Det er heller ikke skattefrit, at chaufføren får et startbeløb, der ikke er afhængigt af den kørte distance.

Faktisk risikerer man at bryde taxaloven, hvis der køres med profit for øje, og de uklare rammer i skattelovgivningen ikke overholdes.

Problemet vil dog kunne løses med mindre justeringer i skattelovgivningen, trafikselskabsloven og taxaloven.

Fradrag skal forhøjes

FDM er derfor enig med trafikselskaberne i, at dette kan ske på en fornuftig og reguleret måde, som sikrer et ordentligt samspil.

Konkret foreslår FDM, at det lovlige fradrag for at køre samkørsel forhøjes til et niveau, som vil øge incitamentet til at køre sammen.

For eksempel ved et bundfradrag på niveau med fradraget på deling af privatbil og et kilometerfradrag på niveau med kørselsgodtgørelse.

Det vil gøre en forskel, der ville kunne bringe samkørsels mobilitetsmæssige potentiale afgørende i spil.

Læs også

Trafikselskaberne bør også få lov til at indkøbe samkørsel via professionelle operatører og yde ekstra tilskud på samme måde, som det gøres ved bus, tog og Flextrafik i dag.

De kan således være med til at fokusere på forskellige incitamenter i områder og til målgrupper, hvor der er en positiv gevinst for kollektiv transport, og samtidigt undgå utilsigtede konsekvenser for persontransport i Danmark.

Dertil kan de sikre, at samkørsel integreres i den kollektive transports nuværende tilbud, så de ikke konkurrerer, men supplerer hinanden.

FDM's bud på, hvad der skal til

Som nævnt er der allerede i dag flere velfungerende samkørsels-apps på det danske marked.

Teknologien er altså klar.

Det gælder også systemer, der gør det enkelt og sikkert at kontrollere de økonomiske incitamenter – et forhold der blandt andet skal forhindre snyd.

Det kan ske på flere måder:

  1. Belønninger kan uddeles via en platform, som gør det muligt at kontrollere, hvem der får den, hvor de faktisk har kørt og med hvem. 
  2. At ekstra tilskud og skattefrie bonusser kun uddeles, hvis det sker via en aftale med et trafikselskab, så disse har kontrollen.
  3. Ydermere kan nogle systemer styre, at incitamenterne kan afgrænses til zoner, hvor samkørsel hjælper, og udelukkes på strækninger, hvor bus og tog allerede er et godt alternativ.

Vigtig læring fra Frankrig

Men selv hvis rammebetingelserne kommer på plads, er det ingen hemmelighed, at en vis portion tålmodighed vil blive nødvendig, da adfærdsændringer er en langvarig proces.

Der skal satses på et frit marked med flere konkurrerende samkørsels-operatører.

Torben Lund Kudsk
Afdelingschef, FDM

Et fransk studie om effekten af subsidier og tilskud i forskellige franske regioner har vist, at økonomiske incitamenter har en målbar effekt og bliver mere og mere effektive over tid, hvilket kalder på tålmodighed fra politikernes side, da effekten er selvforstærkende og langsigtet.

Det er derfor vigtigt med en langsigtet og stabil plan, hvis man for alvor vil afprøve potentialet for samkørsel.

Endeligt er der en anden vigtig læring fra Frankrig.

Der skal satses på et frit marked med flere konkurrerende samkørsels-operatører.

I Danmark går vi den stik modsatte vej. Her vælger de fleste kommuner og regioner én og samme leverandør. Dermed skabes et slags offentligt monopol.

Er man i tvivl om det hensigtsmæssige i det, kan man jo se tilbage på, hvordan det gik med ambulancekørslen i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Torben Lund Kudsk

Afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat, FDM
master i Europastudier (Københavns Uni. 2005), cand.oecon.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1997)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024