Finanslov betyder flere skrottede biler
Camilla Høj Eggers
Registreringsafgift på færdselsskadede biler
Når en bil bliver skadet ved et færdselsuheld, skal den enten repareres eller skrottes og erstattes af en anden bil. Som følge af registreringsafgiften vil det ofte bedre kunne betale sig at udbedre skaderne på bilen frem for at anskaffe sig en anden bil, selv om dette ikke er samfundsøkonomisk rentabelt.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er på den baggrund enige om at stramme reglerne for registreringsafgift af færdselsskadede biler med henblik på at begrænse omfanget af reparationer, der alene foretages af afgiftsmæssige hensyn. Fremover skal der betales registreringsafgift, når udgiften til udbedring af skaden ud-gør mere end 65 pct. af bilens værdi for skaden mod tidligere 75 pct.
Forligspartierne er samtidig enige om, at forsikringsselskaberne skal give bilejere til-bud om kontant erstatning som alternativ til reparation, hvis udgiften hertil udgør mere end 55 pct. af bilens værdi før skaden mod tidligere 65 pct. Desuden forøges bagatelgrænsen for ordningen fra de nuværende 15.000 kr. til 25.000 kr.
Initiativet ventes at tilvejebringe et varigt merprovenu på 120 mio. kr. årligt.
Konkret betyder forslaget, at der nu skal betales registreringsafgift på trafikskadede biler, hvor reparationen vil koste mere end 65 procent af bilens værdi før skaden. Tidligere har procentsatsen ligget på 75 procent. Partierne håber, at flere beskadigede biler vil blive skrottet, og at bilejere i stedet vil købe en anden bil.
Initiativet ventes at tilvejebringe et varigt merprovenu på 120 millioner kr. årligt.
FDM: Fornuftigt forslag
Forenede Danske Motorejere, FDM, tager vel imod forslaget. Administrerende direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, mener, at det vil stille forbrugerne bedre, end de er stillet i dag.