Har Lilleholt ret i, at lavere afgift på elbiler ikke virker?
FAKTATJEK: Det vil ikke skubbe gang i salget af elbiler at fritage dem fra registreringsafgift, lød det fra klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) i Børsen. Men ministeren tager fejl, vurderer forskere. Ministeren præciserer sine udtalelser.
Morten Øyen
RedaktørOktober 2015
Regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgår aftale om gradvis indfasning af registreringsafgift på elbiler frem mod 2020. Bilerne har hidtil været afgiftsfritaget. Der sælges 4605 elbiler i 2015.
Januar 2016
Indfasningen træder i kraft med 20 procent af satsen for benzin- og dieselbiler det første år. Der sælges 1369 elbiler i hele 2016.
Januar 2017
Indfasningen fortsætter. Afgiften øges til 40 procent af satsen for konventionelle biler.
April 2017 Regeringen (V, LA, K), Socialdemokratiet og Radikale Venstre justerer aftalen fra 2015. Afgiften skrues tilbage til 20 procent og fastfryses til udgangen af 2018 eller indtil, der er solgt 5000 elbiler, målt fra den 1. januar 2016. Herefter genoptages indfasningen mod fuld afgift i 2022. Der sælges 759 elbiler i 2017.
August 2018
Fra januar 2016 til august 2018 sælges der 3023 elbiler. I Børsen siger Lars Christian Lilleholt, at lav afgift på elbiler ikke kommer til at hjælpe på salget. Regeringen er klar til at lade afgiften stige efter nytår.
September 2018
Under et åbent samråd i Energiudvalget siger ministeren, at man vil diskutere en fortsat afgiftsreduktion for elbiler
"Hvis vi støttede udbredelsen af elbiler med fuld afgiftsfritagelse, hvilket vi stort set gør nu, ville vi ikke kunne skubbe ret meget på salget af dem."
Sådan sagde energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt (V), i et interview med Børsen 28. august.
"Selv meget store beløb fra statskassen vil ikke skubbe særlig meget på antallet nu og her. Lav afgift på elbiler kommer ikke til at virke," fortsatte ministeren videre i interviewet til avisen.