Kollektiv Trafik Konference 2007

Dokumentation
Toef
 

Kollektiv Trafik Konference
TØF?s 23. årskonference om regional og lokal kollektiv trafik d. 10. ? 11. oktober 2007 på Grand Park, Korsør.

Program
Onsdag d. 10. oktober 2007

10.00
Velkomst
v/ Uffe Jacobsen, konferenceleder, cand. polit., medlem af TØF?s bestyrelse

10.10
Året, der gik
- på busområdet
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Danske Regioner
- på jernbaneområdet
v/ en repræsentant fra Transport- og Energiministeriet

10.40
Trafikselskaberne efter strukturreformen
De nye trafikselskaber startede politisk, økonomisk og organisatorisk på en frisk pr. 1. januar 2007. Fusionen af de hidtidige trafikselskaber har været en stor opgave; nye politikere har overtaget det politiske ansvar, og kommuner og regioner er i gang med at sætte kød og blod på den nye bestillerrolle i samarbejde med trafikselskaberne. Selv om reformen har været godt forberedt på det administrative niveau, er der fortsat et politisk efterslæb. De gennemførte ændringer i ruter, takster og rejseregler har indtil videre mest kaldt på defensive reaktioner fra trafikselskaberne og deres ejere. Faldende passagertal presser økonomien og gør det sværere at gennemføre de fremadrettede udviklingsprojekter og rationaliseringer, som reformen lægger op til. Emnet for den politiske debat er derfor ?Hvem forsvarer den kollektive trafik??.

Trafikselskabsfusioner - centralisering, koordinering og fagligt løft
v/ Johannes Sloth, adm. direktør, Movia

Bestillerrollen i støbeskeen
v/ en kommunal repræsentant 

Hvem forsvarer den kollektive trafik?
v/ Bjørn Dahl (V), KL
v/ Magnus Heunicke (S), trafikpolitisk ordfører
v/ Alex Landex, trafikforsker, DTU
v/ en repræsentant for Danske Regioner

12.30
Frokost

13.30
Operatørmarkedet i opbrud
Konkurrencen er skærpet på det danske bus- og jernbanemarked. Nye internationale operatører har opkøbt danske busselskaber med det mål at skabe en platform for yderligere ekspansion. Samtidig har Veolia Transport opgivet det danske busmarked.
Resultatet af øresundsudbuddet i jernbanetrafikken betyder ikke status quo for DSB, men en helt ny æra med bruttokontrakt, partnersamarbejde og en platform for yderligere international ekspansion.  
v/Steen Bundgaard, adm. direktør, Danske Busvognmænd
v/Johnny Hansen, adm. direktør, Arriva
v/Niels Mortensen, kontorchef, Danske Regioner
v/desuden to repræsentanter for nye operatører

14.30
Orienteringspunkter
- hvor blev takstloftet af?
v/ Per Darger, fuldmægtig, Trafikstyrelsen
- i støbeskeen: Ankenævn for rejsegaranti
v/ en repræsentant for Forbrugerrådet

15.00 ? 18.30
SEMINARER
* Her er der mulighed for at vælge 1  ud af 5  seminarer á 1 time og 30 minutter (max) i hver af de to runder.
* Der vil normalt være et eller flere korte indledende oplæg.
* Resten af tiden går med spørgsmål, erfaringsudveksling og uddybende uformel diskussion under mødeleder.
* Der er ingen tilbagerapportering til plenum.
* Seminar A og F er bl.a. tilrettelagt for kommunale politikere og embedsmænd, som søger nærmere information om kollektiv trafik området.

1. seminarrunde kl. 15.00 ? 16.30
A. Skolebuskørsel ? kollektiv trafik eller ej
B. Target - nyt præsentationsværktøj
C. Trafikplaner på vej
D. Pilotdrift for Rejsekortet er lige om hjørnet
E.  Behovsstyret trafik - mere end handicapkørsel

A. Skolebuskørsel ? kollektiv trafik eller ej
Kommunerne har efter reformen et reelt valg mellem åbne eller lukkede skolebusruter. Det er også et valg af planlægnings- og administrationsform.

På Bornholm har skolebuskørslen i 20 år været en integreret del af det kollektive trafiksystem. Ruteforløb, køreplaner, skolernes ringetider og vognmandskontrakter er finjusteret i forhold til hinanden.
v/ Jørgen Hammer, trafikchef, BAT

Desuden et kommuneeksempel på skolekørsel.

B. Target - nyt præsentationsværktøj
Arriva og Movia har taget en ny IT-baseret præsentationsværktøj i brug, Target. Systemet kan give langt bedre og overskuelige præsentationer af de store mængder data, som er til rådighed. Arriva og Movia vil vise eksempler på, hvad de bruger systemet til, eksternt og internt.
v/ Jan Rosendahl, analysechef, Movia

C. Trafikplaner på vej
Fynbus har påbegyndt trafikplanarbejdet med en ny trafikplan for Odense Kommune. Planen er lagt ud til høring på en særskilt netside, www.trafikplan.dk. Siden følger flere kommunale trafikplaner og en regional trafikplan, som til sidst skal skrives samme til én samlet trafikplan for Fyn og øerne.
v/ Søren Juncker, projektmedarbejder, Fynbus

Midttrafik er også i gang med planlægningsprocessen. Første punkt har været en kategorisering af Region Midtjyllands mange busruter. Det regionale rutenet er ved at blive gennemgået og ændret specielt med henblik på pendlernes behov.
v/ Grethe Hassing, områdechef for Trafikplanlægning og koordineret kørsel, Midttrafik

D. Pilotdrift for Rejsekortet er lige om hjørnet
De første bus- og togpassagerer på strækningen Tåstrup - Holbæk får snart Rejsekortet i hænderne. Pilotdrift kaldes den allerførste fase af indførelsen af Rejsekortet som universel rejsehjemmel i busser og tog. Pilotdriften følges med spænding af trafikselskaber, operatører, chauffører og togpersonale.
v/ Thomas Boe Bramsen, projektchef, Rejsekortet

E. Behovsstyret trafik - mere end handicapkørsel
Behovsstyret trafik ser ud til at blive et vækstområde for trafikselskaber, regioner og kommuner. Integration af mange forskellige individuelle kørselsformer er nu en reel teknisk mulighed. Men der skal være klare linjer for bl.a. serviceniveau, bestillingssystemer og kontrakter med vognmændene.
v/ Knud Jensen, specialkørselschef, Fynbus
v/ Niels Tvilling Larsen, afdelingsleder, BEKTRA, Nordjyllands Trafikselskab

16.30- 17.00
Kaffepause

2. seminarrunde 17.00 ? 18.30
F. Ny kollektiv trafik terminal i Næstved
G. Nye afgiftsregler for bustrafikken ? brændstofafgifter, moms og udenlandsk leasing
H. Udbudserfaringer
I. Fremtidens takster i kollektiv trafik
J. Handicap- og specialkørsel ? et nyt overblik

F. Ny kollektiv trafik terminal i Næstved
Det er fem år siden, at Næstved Kommune, DSB og det daværende STS i fælleskab besluttede at bygge en helt ny og avanceret trafikterminal ved Næstved Station. Nu er der klar til det første spadestik til et helt nyt trafikanlæg, som bl.a. kommer til at omfatte en kompakt busterminal, realtidsinformation for busser og tog, nye P-pladser samt nye holdepladser for taxier og turistbusser.
v/ Ivan Mazanti, projektleder, Movia
v/ Anders Petersen, ingeniør, Næstved Kommune

G. Nye afgiftsregler for bustrafikken ? brændstofafgifter, moms og udenlandsk leasing
Refusionen af brændstofafgifter for rutekørsel ophører fra 1. januar 2008. Den offentlige servicetrafik bliver kompenseret fra staten.
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Danske Regioner

De kommercielle busruter bliver hårdt ramt, hvis de ikke får kompensation, Det gælder bl.a. fjernbusruterne på tværs af landet.
v/ Jess Abildskou, direktør, Abildskou A/S

Meget anden buskørsel er teknisk set rutekørsel. Det er bl.a. internationale busruter, speciel rutekørsel til særlige arrangementer og andet. Bør denne kørsel også kompenseres for afgiftsomlægningen?
v/ Henning Korshøj, Danske Busvognmænd

Moms på kollektiv trafik og ophævelse af refusionen af udenlandsk moms i forbindelse med udenlandsk leasing er afgiftsændringer, som kan forventes på initiativ af EU inden for overskuelig tid. Hvad vil konsekvensen være for operatører og trafikselskaber?
v/ Henrik Severin Hansen
v/ Henning Korshøj Nielsen

H. Udbudserfaringer
Movia har udbredt udbudsformen ?Udbud efter forhandling? til hele Sjælland. Forud er gået en kompliceret sammenskrivning af de tre hidtidige trafikselskabers meget forskellige udbudsvilkår.
v/ Søren Englund, kontraktchef, Movia

De dansk-svenske udbud af jernbanetrafikken i Øresundsregionen har været en lang og omfattende læreproces for Trafikstyrelsen. Erfaringer fra andre jernbaneudbud og fra 15 års udbud af bustrafik er indgået i forberedelserne.
v/ Claus Klitholm, trafikdirektør, Trafikstyrelsen

I. Fremtidens takster i kollektiv trafik
Regeringen er tæt på at indføre det bebudede takststigningsloft for takster i bus- og jernbanetrafikken.
Er loftet bygget af faste eller elastiske materialer?
v/ Per Darger, fuldmægtig, Trafikstyrelsen

Der er kommet ny lovgivning, og der er nedsat flere udvalg, som arbejder med fremtidens takstsystemer i den kollektive trafik. Hvordan kan der balanceres mellem lokal takstkompetence, takststigningsloftet og en overordnet overskuelighed og ensartethed i Rejsekortets tidsalder?
v/ Niels Mortensen, kontorchef, Bus & Tog Sekretariatet

J. Handicap- og specialkørsel ? et nyt overblik
Transport- og Energiministeriet har i foråret udgivet to vigtige rapporter om handicap- og specialkørsel. For første gang er der nu givet et overblik over 14 offentligt betalte kørselsordninger, som anslået koster samfundet midt 1,7 mia. kr. om året. Vi forsøger at løse gåden om, hvorfor næsten ingen interesserer sig for disse kørselsformer.
v/ Lykke Magelund, konsulent, TetraPlan samt en repræsentant for Transport- og Energiministeriet

18.30
Programmet ender

19.30
Middag

Torsdag d. 11. oktober 2007

9.00
Kørselsafgifter - hvad skal pengene bruges til?
Stockholm har netop gjort kørselsafgifterne permanente, og Københavns Kommune vil gerne følge samme politik. Kørselsafgifter har flere effekter: Trængslen dæmpes, fremkommeligheden øges og der kommer nye indtægter til trafikformål eller andre formål. Hvordan har man i Stockholm fået kørselsafgiften til at hænge sammen med satsning på kollektiv trafik?
Hvilke visioner har Københavns Kommune og omegnskommunerne for den kollektive trafiks udbygning ? med eller uden indtægter fra kørselsafgifter?
v/ Henrik Sylvan, projektchef, Københavns Kommune
v/ Eric Tedesjö, chefplanlægger, Storstockholms Lokaltrafik 

10.15
Jernbaneudbuddet ? proces og resultat
Der var stor spænding om udfaldet af det dansk-svenske udbud af jernbanetrafik i Øresundsområdet. Også Trafikstyrelsen var til eksamen, udbuddet var en helt ny opgave, som skulle lære af den mere kaotiske udbudsproces i forbindelse med udbuddet i Midt- og Vestjylland.
v/ Claus Klitholm, trafikdirektør, Trafikstyrelsen

10.50
Kaffepause

11.15
De danske skinner ? status for vedligeholdelse og renovering
Der bliver fortsat trukket store veksler på togpassagerernes tålmodighed. Hastighedsnedsættelser og togaflysninger fortsætter på trods af en milliardbevilling til at få renoveret den danske jernbaneinfrastruktur og vinde ind på mange års efterslæb. Der har det seneste år været næsten vindstille om den ellers mest stormombruste statslige virksomhed, Banedanmark. Vi får en status fra Banedanmarks adm. direktør.
v/ Jesper Hansen, adm. direktør, Banedanmark

12.00
Frokost
 
13.00- 14.30
Storseminarer i 3 parallelle forløb

A. Kommunernes bestillerrolle - tre eksempler
Ordstyrer: Mikael Hansen, faglig konsulent, TØF

Hvor går grænsen mellem kommunens og trafikselskabets ansvar og opgavevaretagelse, og hvordan skal samarbejdet fungere i praksis? Vi får meget forskellige svar på, hvordan bestillerrollen tænkes fortolket og administreret fra tre kommuner, som har taget de første skridt.

Århus Kommune har valgt at beholde en stor del af planlægningsfunktionen i et kommunalt bestillerkontor. Lige nu forberedes det første udbud af bybustrafikken i Århus i samarbejde med Midttrafik.
v/ Rigmor Korsgaard, afdelingsleder, kollektiv trafik, Århus Kommune

Desuden følger to kommuneeksempler. 

B. Uddannelse og rekruttering
Ordstyrer: Henning Korshøj Nielsen, vicedirektør, Danske Busvognmænd

- obligatorisk efteruddannelse af buschauffører
Ny grunduddannelse og obligatorisk efteruddannelse af buschauffører.
Nu skal alle buschauffører have mere uddannelse i trafiksikkerhed, økonomisk kørsel, nye færdselsregler, sundhed og meget mere.
Fra efteråret 2008 træder nye regler om obligatorisk grunduddannelse og efteruddannelse af buschauffører i kraft. Færdselsstyrelsen skal administrere ordningen, mens Transporterhvervets Uddannelsesråd udvikler indholdet i de nye chaufførkurser.
Alle buschauffører skal over de næste 5 år på efteruddannelse i 5 dage, og alle nye buschauffører skal gennem 4 uges grundlæggende kvalifikationsuddannelse oven på kørekort D for at få adgang til erhvervet.
Hvordan fungerer ordningerne, hvad er rammer og vilkår for kurserne og hvad er indholdet?
v/ Ellen Ellehammer, uddannelseskonsulent, Færdselsstyrelsen 
v/ Niels Henning Holm-Jørgensen, sekretariatschef, Transporterhvervets Uddannelsesråd - TUR

- rekruttering
Der er efterhånden kronisk mangel på buschauffører, lokomotivførere og togpersonale. Hvordan tackles rekrutteringen af nyt personale til den kollektive trafik i højkonjunkturens Danmark?
v/ repræsentanter for bus- og togoperatører

C. Lokalbaner og metro 
Ordstyrer: Uffe Jacobsen, cand. polit. TØF

- er rammevilkårene for jernbanedrift fleksible nok?
Danmark er duks i forhold til at implementere nye fælles EU-standarder på jernbaneområdet. Men er det rimeligt, at det er de hurtige Intercitytog, som skal sætte standarden for lokalbaner og mindre godsbaner.
v/ Tommy Rasmussen, direktør for forretningsområde Bane, Movia

- Vestbanen; udvikling eller afvikling?
Bestyrelsen i Sydtrafik diskuterer fremtiden for Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel. Skal banen moderniseres og evt. udvides for et trecifret millionbeløb, eller skal banedriften overtages af busser. Og hvem skal betale regningen?
v/ H.C. Bonde, direktør, Sydtrafik

- Metroens 3. og 4. fase
Metrostrækningen til Københavns Lufthavn over Østamager åbnes den 29. september, og det varer ikke længe før de første spadestik kan tages til den kommende metrocityring. Vi får en status for Metroens drift, økonomi og organisation.
v/ Nina Kampmann, vicadriftsdirektør, Ørestadsselskabet

Praktiske oplysninger
Tid:
Tirsdag den 10. oktober kl. 10:00 til onsdag d. 11. oktober kl. 14.30

Sted:
Grand Park, Ørnumvej 6, 4220  Korsør

Pris:
Pakke 1: deltagelse d. 10. oktober (ikke middag og overnatning)
Medlemmer: 2.150 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 2.650 kr. excl. moms

Pakke 2: deltagelse d. 11. oktober (ikke middag og overnatning)
Medlemmer: 2.150 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 2.650 kr. excl. moms

Pakke 3. deltagelse d. 11. oktober samt overnatning d. 10. oktober
Medlemmer: 3.000 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 3.500 kr. excl. moms

Pakke 4: deltagelse d. 10. og 11. oktober (med middag d. 10 men uden overnatning)
Medlemmer: 3.000 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 3.500 kr. excl. moms

pakke 5: hele konferencen
Medlemmer: 3.900 kr. excl. moms
Ikke-medlemmer: 4.400 kr. excl. moms

Venligst bemærk at prisen for ikke-medlemmer tillægges 500 kr. som omfatter et års medlemskab af TØF.

Tilmelding
Via skemaet her

Sker afmelding senere end onsdag d. 26. september 2007 tilbageholdes 50% af deltagergebyret. Ved afmelding senere end onsdag d. 3. oktober 2007 betales fuld pris.

Mailservice
Denne mail modtager du fordi du enten er medlem af TØF eller har tilmeldt dig vores mailservice.
Hvis du ikke længere ønsker at modtage mails fra os kan du framelde mailservice her.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024