TØF?s Konference om regional og lokal kollektiv trafik 2006
23. årskonference
Onsdag den 4. oktober kl. 8.30 - torsdag den 5. oktober 2006 kl. 15.00
Grand Park, Korsør
De nye trafikselskaber
Det giver næsten sig selv, kommunalreformen og dannelsen af de nye trafikselskaber er årets hovedemne. Der er kun få måneder til reformens ikrafttræden, og mange problemer er stadig uløste. Vi tegner et så komplet billede som muligt ? politisk, økonomisk, administrativt og praktisk. Vi fokuserer især på kommunernes nye mere aktive rolle i den
kollektive trafik.
Øvrige indlæg i plenum handler om jernbaneinfrastruktur, rejsegaranti, den kollektive trafiks økonomi og togenes og bussernes konkurrencesituation i forhold til bilen.
Herudover er der 12 seminarer/workshops om mere specialiserede emner fra mere detaljerede diskussioner om dannelse af de nye trafikselskaber, fremtidens takstsystemer til IT-teknologiens muligheder i transportsektoren.
Konferencen afsluttes med tre storseminarer (Fremtidens takster og billettering, Handicap- og specialkørsel samt Jernbanetrafik).
TØF afholder i år denne konference for 23. gang. Traditionelt samles alle med professionel interesse i kollektiv trafik her. Lokalpolitikere, trafikmedarbejdere i amter og kommuner, bus- og taxavognmænd, medarbejdere fra jernbanerne og entreprenørerne, leverandører og samarbejdspartnere for den kollektive trafik og forskere.
Alene de ca. 45 indledere garanterer, at alle vil kunne finde nogen at udveksle erfaringer med omkri
ng
netop de problemer, man står med lige nu.
Vi ser frem til, at deltagerne igen i år møder op med den veloplagthed, der gør disse kollektiv-konferencer til ganske særlige faglige og sociale begivenheder.
På gensyn i Korsør...!
Uffe Jacobsen (konferenceleder)
Mikael Hansen (programkonsulent)
Knud Erik Solvad (projekt- og sekretariatschef)
NB. Opdateringer til programmet kan følges på www.toef.dk
Onsdag den 4. oktober 2006
Kl. 8.30 Ankomst - kaffe m. rundstykke
Kl. 9.30 Velkomst
v/ Uffe Jacobsen, cand. polit., konferenceleder og bestyrelsesmedlem i TØF
Kl. 9.35 Året, der gik på busområdetv/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Danske
Regioner Året, der gik på jernbaneområdet
v/ Dorthe Nøhr Pedersen, afdelingschef, Transport- og Energiministeriet
Kl. 10.00 Præsentation af de nye trafikselskaber Fem nye trafikselskaber overtager ansvaret for den kollektive bustrafik fra 1. januar 2007 med nye politiske og administrative ledelser og et nyt lovgrundlag. Vi får en kort præsentation af organisationerne, strategierne og udvalgte problemstillinger ? og en status for fusionsprocesserne.
Johannes Sloth, adm. direktør, HUR præsenterer det sjællandske trafikselskabLars Oksbjerre, direktør, præsenterer det fynske trafikselskab
H.C. Bonde, direktør, præsenterer trafikselskabet i Syd- og Sønderjylland
Kort præsentation af det midtjyske trafikselskab
Hans Fink, nuværende trafikchef i Nordjyllands Trafikselskab, præsenterer det nye nordjyske trafikselskab Kl.
10.55 Kaffe
KL. 11.15 Kommunernes nye rolle i kollektiv trafik
Kommunerne får en nøgleposition i de nye trafikselskaber med væsentlig større lokal indflydelse end nu. Samtidig skal der være sammenhæng på tværs og enighed om takster, serviceniveau og trafikplanlægning. Hvordan kommer kommunernes indflydelse til udtryk?? Hvordan skal byrdefordelingen være?? Og hvordan skal den kollektive trafik udvikle sig i fremtiden - set fra kommunernes synspunkt?? TØF har inviteret nogle af de nye politiske nøglepersoner.
Paneldebat med:
Finn Åberg (S), formand for den foreløbige bestyrelse for trafikselskabet Sjælland, borgmester i Albertslund
Poul Weber (V), amtsborgmester, næstformand i den foreløbige bestyrelse for det fynske trafikselskab,
Hans Peter Gejl (V), formand for den foreløbige bestyrelse i trafikselskabet for Syd- og Sønderjylland, kommende borgmester i Ny Haderslev Kommune
Daniel
Nyboe-Andersen (R), Aalborg, medlem af den foreløbige bestyrelse for trafikselskabet i Nordjylland
Kl. 12.40 Frokost
Kl. 13.40 Kollektiv trafik og samfundsøkonomien
De økonomiske vismænd har i den seneste halvårsrapport vurderet økonomien i transportsektoren. Nuværende og kommende transportafgifter er et hovedemne i rapporten. Vismændene har bl.a. vurderet kørselsafgifter og den kollektive trafiks subsidier.
v/ Peder Andersen, sekretariatschef, Det økonomiske Råd
Kl. 14.20 Orienteringspunkter
Udbud af Kystbanen og Øresundstog.
v/ Claus Klitholm, trafikdirektør, Trafikstyrelsen og bestyrelsesmedlem i TØF
Færdselsstyrelsen skal udstede rutetilladelser.
v/ Lis Caspersen, chefkonsulent, Færdselsstyrelsen
Moms på kollektiv trafik- derfor?!
v/ Niels Rytter, kontorchef,
Konkurrencestyrelsen
Personalemangel i kollektiv trafik.
v/ Jacob Thykier, Uddannelsescentret for kollektiv trafik (ARRIVA) ____________________________________________________________________________________________
Kl. 15.00 Seminarer
* Her er der mulighed for at vælge mellem hele 12 seminarer á 1 time og 30 minutter (max).
* Der vil normalt være et eller flere korte indledende oplæg.
* Resten af tiden går med spørgsmål, erfaringsudveksling og uddybende uformel diskussion under mødeleder.
* Der er ingen tilbagerapportering til plenum.
* Seminar A og G er bl.a. tilrettelagt for kommunale politikere og embedsmænd, som søger nærmere information om kollektiv trafik området.
1. seminarrunde (6 emner)
A Kollektiv trafik for begyndere
B Fremtidens buskontrakter og udbudsvilkår
C Rekruttering og
uddannelse
D Udvikling af lokalbanerne
E Fremtidens bus
F Staten og bustrafikken
A Kollektiv trafik for begyndere
I hovedstadsområdet er kollektiv trafik en ny opgave for næsten alle kommuner ? praktisk og økonomisk. HUR har udarbejdet en drejebog i kollektiv trafik for at få godt begyndt på dialogen med kommunerne i det kommende sjællandske trafikselskab.
v/ Petra Thorgaard, HUR
Dialogen med kommunerne
v/ Jan Gudmann Hansen, Trafikselskabet
Fyn
B Fremtidens buskontrakter og udbudsvilkår
Udbudsvilkår for buskørsel har været nogenlunde standardiseret siden 1994 ? bortset fra, at HUR har haft særlige tekniske krav til busserne. HUR har i de senere år benyttet ?udbud efter forhandling?, mens de øvrige trafikselskaber har anvendt proceduren ?offentligt udbud?.
Hvordan bliver udbudsvilkårene og de tekniske krav til busmateriellet, når de nye trafikselskaber tager over 1. januar 2007??
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Danske Regioner
v/ Michael Brandt-Nielsen, formand for Danske Busvognmænds Rutesektor og direktør
for
City-Trafik A/S
v/ John Sørensen, kontraktchef, HUR
C Rekruttering og uddannelse
Højkonjunkturen giver mangel på buschauffører. Rekruttering og uddannelse er tæt forbundet i en tid, hvor bl.a. byggeriet støvsuger andre brancher for arbejdskraft.
v/ Jakob Thykier, direktør, Uddannelsescentret for Kollektiv Trafik
Den offentlige uddannelse af lokomotivførere blev etableret i oktober 2005. Hvad er status, og hvad er perspektiverne??
v/ Katrine Barslund, driftschef, Trafikstyrelsen
D Udvikling af lokalbanerne
Flere lokalbaner har i al stilfærdighed fået nye skinner og/eller nye tog i de senere år.
Hvordan
har
investeringerne påvirket driften og passagertallene??
Hvordan er fremtiden for lokalbanerne??
v/ Preben Vestergaard, direktør, Nordjyske Jernbaner
v/ Niels Larsen, direktør, Vestsjællands Lokalbaner
E Fremtidens bus
I samarbejde med Århus Amt og ARRIVA har en gruppe arkitektstuderende arbejdet med design af busser og andre elementer i det kollektive trafiksystem.
Nogle af de studerende præsenterer deres projekter.
v/ Jan Bigum, seniorkonsulent, Arriva
De studerendes projekter udstilles i gangarealerne på konferencen.
F Staten og bustrafikken
Trafikstyrelsen skal fra 2007 bl.a. forestå indsamling og formidling af data og statistik om den samlede koll
ektive
trafik, føre tilsyn med de nye trafikselskabers etablering og forestå det lovpligtige samarbejde i Hovedstadsområdet. Styrelsen skal også udarbejde den nationale plan for den offentlige servicetrafik på jernbane. En plan der skal udgives første gang i 2007. Hvor langt er Trafikstyrelsen kommet med sine planer, og hvilke overvejelser har man gjort sig i forhold til nye samarbejdspartnere på busområdet??
v/ Claus Klitholm, trafikdirektør, Trafikstyrelsen og bestyrelsesmedlem i TØF
Færdselsstyrelsen skal fra 1. januar 2007 stå for alle rutetilladelser ud over den ordinære køreplanlag- te kørsel. Hvilke typer kørsel skal have tilladelse fra Færdselsstyrelsen, og hvordan bliver proceduren??
v/ Lis Caspersen, chefkonsulent, Færdselsstyrelsen
Kl. 16.30 Kaffe
______________________________________________________________________________________________
Kl. 17.00  
; 2.
seminarrunde (6 emner)
G Kommunernes erfaringer med udbud af trafikopgaver
H Kollektiv trafik i København
I Vold og trusler i buschaufførers og togpersonalets hverdag
J Udbud af banetrafikken i Øresundsområdet
K IT i de nye trafikselskaber
L Moms på kollektiv trafik og busleasing
G Kommunernes erfaringer med udbud af trafikopgaver
De nye trafikselskaber overtager ansvaret for den rutebundne trafik, herunder også udbud. Men der er andre persontransportopgaver, som kommunernes skal administrere. Hvordan skabes overblik og ens- artede udbudsvilkår i de nye storkommuner??
v/ Jane Svanborg Pedersen, indkøber, Herning Kommune
v/ Preben Vilhof, chefkonsulent, COWI
H Kollektiv trafik i København
Næst efter Transportministeriet er Københavns Kommune den største indkøber af kollektiv tr
afik,
som er organiseret i en ny enhed i København. Hvordan udvikles og indkøbes trafikken fra 1. januar 2007.
v/ Henrik Sylvan, projektchef, Københavns Kommune
Metroen har en nøglerolle i den kollektive trafik i København. Status for drift og udbygning af metroen.
v/ Per Als, direktør, Ørestadsselskabet
I Vold og trusler i buschaufførers og togpersonalets hverdag
Buschauffører og togpersonale er i stigende grad udsat for trusler og voldelige angreb fra passagerer. Hvordan kan arbejdsmiljøet for buschauffører og togpersonale sikres bedre?? Og hvordan gøres den kollektive trafik mere tryg for de fredelige kunder?? Videoovervågning, fysisk beskyttelse og undervis- ning i konflikthåndtering har indtil nu været de foretrukne midler, men er det nok??
v/ Kjeld Jensen, konsulent, 3F?s transportgruppe
v/ John Vestergaard, driftsdirektør, Veolia Transport, formand for Arbejdsgiverforeningen for Kollekt
iv
Trafik
v/Henrik Thorsen, servicechef, DSB S-tog
J Udbud af banetrafikken i Øresundsområdet
Jernbaneudbuddet for Øresundstrafikken er i fuld gang på konferencetidspunktet. Med respekt for ud budsforretningens fortrolighedskrav får vi en gennemgang af udbuddets grundlag ? set fra Trafiksty- relsen og fra den svenske udbudsmyndighed, Skånetrafiken.
v/ Claus Klitholm, trafikdirektør, Trafikstyrelsen og bestyrelsesmedlem i TØF
v/ Mats Sjölin, trafikutredare, Skånetrafiken
K IT i de nye trafikselskaber
Samkøring af de eksisterende IT-systemer i de nye trafikselskaber bliver en stor og tidskrævende op- gave. Nogle systemer vælges til, andre fra. De nyeste integrerede IT-systemer i trafikselskaberne skal kunne tale med entreprenørernes IT-systemer. Det kræver nye, tætte samarbejdsformer.
v/ Jens Mogensen, sekretariatschef, TITSAM
v/ Jens Chris
tian
Led, projektkonsulent, HUR
L Moms på kollektiv trafik og busleasing
En ny analyse fra Konkurrencestyrelsen anbefaler moms på kollektiv trafik, blandt andet for at fremme konkurrencen på busservice.
v/ Niels Rytter, kontorchef, Konkurrencestyrelsen
Stort set alle busser i kollektiv trafik i Danmark er finansieret ved leasing. Vi får en status for finansiel og operationel leasing på busområdet.
v/ Mogens Andersen, salgschef, Fleggaard Leasing
Kl. 18.30 Pause før middagen
Kl. 19.30 Middag
Torsdag den 5. oktober 2005
Kl. 9.00 Genopretning af baneinfrastrukturen
Baneinfrastrukturens dårlige tilstand har været en føljeton i de seneste par år i pressen, på Christiansborg og i togpassagerernes hverdag. En helt ny plan for genopretning af
jernbaneinfrastrukturen er netop nu til politisk vurdering. Hvad skal milliarderne bruges til??
v/ Jesper Hansen, adm. direktør, Banedanmark
Kl. 10.00 Samarbejdsmodel for terminalrenovering
Mange busterminaler trænger til modernisering. Storstrøms Trafikselskab har på falderebet brugt en samarbejdsmodel, udviklet af HUR, til at få renoveret busterminaler i Næstved, Nakskov og Nykøbing.
v/ Tommy Rasmussen, direktør, Storstrøms Trafikselskab
Kl. 10.20 Kaffe
Kl. 10.40 Erstatning til kunderne, når bussen eller toget er forsinket
En aftale om rejsegaranti eller rejsetidsgaranti for togpassagerer er netop forhandlet færdig med DSB og Arriva. Nordjyllands Trafikselskab er det fjerede trafikselskab, som har etableret rejsegaranti for buspassagerer.
Hvordan virker rejsegarantien, og bliver kunderne mere tilfredse??
v/ Mikkel
Gram,
fuldmægtig, Transport- og Energiministeriet
v/ Ole Schleemann, køreplanchef, Nordjyllands Trafikselskab
v/ Christian Bjerring,underdirektør, DSB
v/ Karsten Røn Andersen, adm. direktør, ARRIVA Tog A/S
Kl. 11.35 Taber kollektiv trafik kampen om kunderne?
Rapporten ?Kollektiv trafik ? fortid eller fremtid? fra brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik satte i foråret fokus på de generelt faldende passagertal i kollektiv trafik. Kan sektoren overleve på længere sigt uden vækst i passagertallet?? Hvordan kommer der flere kunder i busser og tog??
v/ Per Henriksen, direktør, Dansk Kollektiv Trafik
Kl. 12.00 Frokost
Kl. 13.00 Storseminarer
(3 parallelle forløb)
1. Fremtidens takster og billettering
Ordstyrer: Henrik Severin Hansen, Danske Regioner
Harmoni
sering
af takster i overgangsfasen
Med det landsdækkende Rejsekort inde for rækkevidde skal de nye trafikselskaber finde overgangs ordninger, som er holdbare og rimeligt retfærdige i en overgangsperiode. Vi får to meget forskellige bud på overgangsordninger.
v/ Lone Keller Madsen, chefkonsulent, HUR
v/ Jan Gudmann Hansen, souschef, Fynbus
Fremtidens takstsamarbejde
Bus & Tog samarbejdet går ind i en ny fase, når de nye trafikselskaber overtager ansvaret for bustra fikken 1. januar 2007. På længere sigt er det lagt op til et landsdækkende takstsystem eller takstsam arbejde. Hvordan kan det gøres??
v/ Niels Mortensen, kontorchef, Danske Regioner
Rejsekortet ? pilotprojekt på vej
Rejsekort-projektet er på vej ind i testfasen. Et pilotprojekt på Sjælland sættes i gang i 2007, og af ventes med spænding i branchen.
v/ Bent Lund Nielsen, markedschef, Rejsekortet
A/S
2. Handicap- og specialkørsel
Ordstyrer: Mikael Hansen, TØF
Kommunale kørsler i Roskilde amt
Handicap- og specialkørsel er en stort og ubeskrevet område. Kommuneforeningen i Roskilde Amt har bestilt en analyse af de kommunalt betalte kørsler efter strukturreformen. Resultatet af analysen viser et overordentligt mangfoldigt og decentralt billede, som vedrører mange forvaltninger og institutioner, herunder amtslige handicapinstitutioner, som overgår til kommunerne. Hvordan er analysen blevet modtaget i kommunerne?? Hvem kan finde rundt i det kaotiske billede?
v/ Lykke Magelund, konsulent, TetraPlan
Trafikselskabernes handicapkørsel i den nye struktur
Den åbne handicapkørsel til fritidsformål drives vidt forskelligt i de tre nuværende trafikselskaber på Sjælland. Hvordan skal handicapkørslen organiseres i fremtiden? Hvordan er fremtiden for
de
koordi nerede kørselsordninger??
v/ Jens Peter Langberg, trafikchef, Vestsjællands Trafikselskab
3. Jernbanetrafik
Ordstyrer: Uffe Jacobsen, bestyrelsesmedlem i TØF
Jernbanens infrastruktur er samfundets infrastruktur
Præsentation af Infrastrukturkommissionen
- under forudsætning af, at kommissionen er nedsat inden konferencen.
København-Ringsted: 5. spor eller ny bane over Køge
Jernbanekapaciteten mellem København og Ringsted er for lille. To løsninger skal nu undersøges, nemlig bygning af et femte spor mellem Hvidovre og Høje Tåstrup eller bygning af en helt ny jernbane København-Køge-Ringsted. Trafikstyrelsen har gennemført de strategiske analyser og skal varetage undersøgelser og projektering frem til en eventuel anlægslov.
v/ Martin Munk Hansen, anlægschef, Trafikstyrelsen
Lokalbanerne og strukturreformen
D
anmarks
6 lokalbaner har stadig en marginal rolle i den danske kollektive trafik.
Hvordan påvirkes lokalbanerne af kommunalreformen??
v/ Rössli Gisselmann, direktør, Lokalbanen
Kl. 14.30 Kaffe med brød og afrejse?!
Praktiske oplysninger:
Hvor:
Grand Park, Ørnumvej 6, 4220 Korsør, Telefon 58 35 01 10
Kørselsvejledning: www.grandpark.dk
Hvornår:
Onsdag den 4. oktober kl. 8.30 - torsdag den 5. oktober 2006 kl. 15.00
Hvor meget:
Pris for hele konferencen (Pakke 1):
Nuværende TØF-medlemmer: 3.900,- kr.
Alle andre: 4.400,- kr. ? der så samtidig inkluderer fremtidigt medlemskab af TØF ? det kommende år - med alle de fordele det ind
ebærer.
(Alle priser er eksklusive moms)
Pris for hele konferencen ? men uden overnatning (Pakke 2):
Nuværende TØF-medlemmer: 3.000,- kr.
Alle andre: 3.500,- kr. ? se ovenfor?!
Pris for onsdag den 4. oktober uden middag og overnatning (Pakke 3):
Nuværende TØF-medlemmer: 2.150,- kr.
Alle andre: 2.650,- kr. ? se ovenfor?!
Pris for torsdag den 5. oktober inkl. frokost og storseminar (Pakke 4):
Nuværende TØF-medlemmer: 1.800,- kr.
Alle
andre: 2.300,- kr. ? se ovenfor?!
Hvordan:
På tilmeldingsskemaet ? hvor du så skal huske at sætte X i den Pakke du ønsker?!! Tilmelding tryk her.
Du modtager herefter en bekræftelse i din mail-boks - samt en e-faktura på konferencegebyret.
Tilmeldingen er bindende efter den 25.09.2006.
På hjemmesiden www.toef.dk - den får du hvis du trykker her
_________________________________________________________________________________________________
Denne mail har vi fornøjelsen at sende til dig, fordi du enten er medlem af TØF - med de fordele det indebærer - eller har tilmeldt dig vores mailservice.
Er du ikke medlem endnu - men tilmeldt mailsevice - håber vi, at du fortsat ønsker at modtage mail s fra os - og måske få lyst til senere at blive medlem...!!
- hvis ikke - kan du framelde mailservice her
____________________________________________________________________________________