Mærsk-chef: Havne kan aflaste motorvejene
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerHvis feeder-trafikken kan konkurrere med landevejstransporten og får vilkår, som er konkurrencedygtige, vil feeder-anløb til selv mindre havne kunne sikres. Feeder-trafik er jo en noget mere miljørigtig løsning end vejtransport.
Henrik Kristensen
Terminalchef, APM Terminals Århus
Der findes forskellige vurderinger af, hvor stor stigning der vil ske inden for containertransporten i de kommende år. Hvilke scenarier hælder Mærsk til at se som de mest realistiske?
Vi forventer, at stigningen på kontinentet vil fortsætte med uændret takt i de kommende år. Kapaciteten i Nordeuropa er allerede knap i dag. Og selvom der udbygges i flere havne, må det forventes, at også skandinaviske havne vil kunne drage fordel.
Særligt når der også forventes kraftig vækst i transporten til Rusland. Det, der også vil kunne ændre billedet markant, er, når store linierederier har tilstrækkelige volumer til, at det kan betale sig at forlænge direkte havnekald til Skandinavien.