Minister: Danske luftfartsselskaber overholder EU-regler
Camilla Høj Eggers
I Danmark retter luftfartsselskaberne sig efter Statens Luftfartsvæsens afgørelser. De muligheder, der er i Danmark vedrørende håndhævelsen af forordningen, sikrer en effektiv efterlevelse af passager-rettighederne.
Hans Christian Schmidt
Transportminister (V)
Det er Statens Luftfartsvæsen, der behandler klager, hvor passagerer mener, at deres rettigheder ikke er overholdt.
EU forordning 216/2004 fastslår, at flypassagerer har visse rettigheder ved:
- boardingafvisning
- aflysning
- lange forsinkelser
Forordningen omfatter:
- alle flyafgange fra EU's medlemslande
- alle flyafgange, hvis bestemmelseslufthavn er i et EU-medlemsland, og det er et EU-luftfartsselskab, der udfører flyvningen.
Ifølge EU-forordning 261/2004, der trådte i kraft i februar 2005, er luftfartsselskaber ansvarlige for at sikre passagerers rettigheder ved boardingafvisning, aflysning af flyafgange eller lange forsinkelser. Det er op til den enkelte nation at bestemme straffen, hvis et luftfartsselskab ikke følger reglerne. Statens Luftfartsvæsen er derfor udpeget som klage- og håndhævelsesmyndighed i Danmark.
Transportministeren var kaldt i samråd for at svare på spørgsmål om håndhævelsen af flypassagerers rettigheder.
Ingen problemer med danske selskaber Transportministeren gjorde det klart, at han ikke finder behov for at styrke Statens Luftfartsvæsens muligheder for at gribe ind over for luftfartsselskaber. Han understreger, at der ingen problemer er mellem luftfartsvæsnet og luftfartsselskaberne.