Politikere i kø for at hjælpe fjernbusser

NYHED: Fjernbusser bliver som de eneste ikke kompenseret økonomisk, efter EU har forbudt staten at refundere diesel- og CO2-afgiften. Skatteministeren vil hjælpe.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Men i realiteten er fjernbusserne en del af den kollektive trafik. Busdriften er miljøvenlig i forhold til biler, og samtidig så har de ruter i Jylland, hvor der ikke er togforbindelser. Og hvis ikke de ligesom de andre operatører i den kollektive trafik bliver kompenseret, så bliver de nødt til at lukke de svageste ruter.

Steen Bundgaard
Danske Busvognmænd

"De skal hjælpes" - sådan lyder det fra politikerne, efter Danske Busvognmænd nu har klaget deres nød til både skatte- og trafikudvalg.

Vognmændene, heriblandt Grå Hund Busser og Rute 888 (Abildskou Busser), der på eget initiativ driver fjernbusruter mellem f.eks. Jylland og København eller København-Malmø, er nemlig kommet i en økonomisk knibe.

EU-Kommissionen har i kølvandet på det såkaldte energibeskatningsdirektiv forbudt medlemslandenes regeringer at refundere diesel- og CO2-afgiften til vognmændene og tog-operatørerne.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024