Politikere vil følge nyt Metro-udbud
Anders Jerking
RedaktionschefJeg forventer, at det nu bliver gjort ordentligt, og at man giver de implicerede en ordentlig behandling, ellers må det jo få konsekvenser for ledelsen. Nu har de bragt sig selv i fokus, så vi er meget opmærksomme på, hvordan prækvalifikationen forløber
Kim Christiansen
(DF)
Fakta
Disse selskaber skal konkurrere om metrodriften fra oktober 2010:
DSB Metro
Serco-NedRailways
Arriva Skandinavien
S-Bahn Hamburg GmbH
Keolis Nordic AB
Samt Ansaldo STS, der står for driften i dag.
Sagen drejer sig om opgaven med at drive metroen fra efteråret 2010. I februar meddelte Metroselskabet, at fem virksomheder havde prækvalificeret sig til udbudsrunden. DSB blev som eneste budgiver ikke prækvalificeret, selv om selskabet til opgaven havde allieret sig selskabet, der driver den parisiske metro, RATP.
Indrømmer fejl
DSB påpegede efterfølgende, at der var sket en række fejl i proceduren. Det indrømmede Metroselskabet, men i første omgang forsøgte selskabet at undgå en ny prækvalifikations-runde. Det skulle ske ved at indlemme DSB i kredsen af prækvalificerede, der således voksede fra fem til seks selskaber. Det skriver Metroselskabet i et brev til selskaberne, som Altinget er i besiddelse af. I brevet understreger Metroselskabet, at en ny prækvalifikationsrunde vil forsinke hele processen.
Den løsning ville et af de seks selskaber dog ikke acceptere - formentlig fordi chancen for at vinde udbuddet med en konkurrent mere ville blive mindre. Selskabet klagede, og derfor bliver Metroselskabet nu nødt til at lave en helt ny prækvalifikationsrunde.