Kommentar af 
Ilyas Dogru

Politikerne bør indføre ny elbil-lov, der skal give alle danskere laderet

Danskere, der ikke bor i parcelhuse, har sværere ved at køre i elbil, fordi de ikke har adgang til egen ladestander. FDM foreslår derfor, at Danmark skal indføre laderet efter norsk forbillede, skriver Ilyas Dogru.

FDM mener, at man med fordel kan kanalisere pengene fra puljen til etablering af landstandere langs motorvejen til en støttepulje til de beboere i foreninger som ikke har egne parkeringspladser, skriver Ilyas Dogru. 
FDM mener, at man med fordel kan kanalisere pengene fra puljen til etablering af landstandere langs motorvejen til en støttepulje til de beboere i foreninger som ikke har egne parkeringspladser, skriver Ilyas Dogru. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Ilyas Dogru
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark har en politisk ambition om at nå en million elbiler i 2030. Og det går rigtig godt med antallet af elbiler på de danske veje.

Men dykker vi ned i tallene, er det ikke alle danskere, der har lige god mulighed for at tage del i den grønne omstilling af bilparken.

Adgang til opladning – eller rettere manglen på adgang til opladning – bliver hurtigt en "showstopper" for skiftet til elbil.

Ifølge Danmarks Statistik bor mere end en tredjedel af befolkningen i dag i etagebolig eller rækkehus uden mulighed for at opsætte egen ladeboks. De er derfor underrepræsenterede hos elbilkøberne.

Læs også

Vi ved fra mange undersøgelser, at adgang til opladning er vigtig.

Selvom der heldigvis er kommet mange nye offentlige ladepunkter til på landsplan, som de mange elbilister uden egen p-plads kan bruge, er det stadig besværligt og dyrt at skifte til elbil, hvis man ikke har lademulighed i nærheden af bopæl.

53 procent af de biler, som er afhængig af opladning ved ejendommen, har ikke en offentlig tilgængelig ladestander indenfor 250 meter.

Det vil vi i FDM gerne gøre noget ved.

Og for at afhjælpe udfordringerne har FDM tre sammenhængende forslag:

  • Indfør en laderet, som de har gjort i Norge

En lovsikret ret til at lade, så det lokale beboerdemokrati ikke kan stille sig i vejen for etablering af lademuligheder med mindre, der er saglige grunde for det modsatte.

Det handler ikke om at tvinge sine naboer til at betale, men alene om at de ikke skal kunne hindre opsætningen af ladere på egen eller fælles p-pladser. I Norge har man siden 2020 haft en lovsikret laderet.

  • Giv økonomisk støtte til ladere i boligforeninger

Hvis der indføres laderet, skal der samtidig indføres en fornyet og udvidet støtteordning målrettet boligforeninger.

Det er meget dyrt at etablere ladere på private fælles p-pladser. Og i Danmark har vi erfaring med, at de tidligere støtteordninger til boligforeninger har været meget populære og nyttige.

  • Giv kommunen et praj om ladebehov

På offentlig vej er det kommunen, der afgør, hvor der opsættes ladestandere.

Bor man, så man kun kan parkere på offentlig vej, bør det være muligt at bede kommunen planlægge kommende udbud efter, hvor borgerne, der har et fast ladebehov, ønsker dette.

Det er vigtigt for omstillingen, at alle bilister kan få adgang til elbil og de fordele, der følger med.

Parcelhusejere har i dag mulighed for at få egen ladestander op, og de udgør størstedelen af elbilskøbere.

FDM mener, at de danske politikere bør målrette støttepuljer til etageboliger og rækkehuse, da opsætning af ladepunkter er dyrt og dermed en byrde for foreningerne.

Ilyas Dogru
Chefkonsulent og forbrugerøkonom, FDM

Den gruppe har typisk også selv retten til at beslutte om de vil sætte en ladestander op, hvor i mod folk, som bor i etagebolig/rækkehus, typisk er afhængig af velvilje fra en generalforsamling, en bestyrelse eller en boligforening.

Det vil sige, at processen igennem beboerdemokratiet alt andet lige er besværlig.

Dertil kommer det økonomiske.

En ladestander i egen garage eller carport koster typisk husstanden langt under 15.000 kroner i etableringsomkostninger.

Hvis man derimod skal have fælles ladestandere for boligforeninger, står udfordringerne i kø.

For det første er markedet en jungle at finde rundt i.

Dernæst er der mange tekniske begreber, som de frivillige beboere i bestyrelserne skal sætte sig ind i.

Dertil kommer, at et par ladepunkter hurtig kan koste et par hundredtusinder kroner. Der er det problem, at mange boligforeninger ikke har adgang til billig finansiering.

Endelig skal tilbud indhentes, behandles og fremsættes på en generalforsamling.

Den langsommelige proces kan betyde ændring i tilbud og andre udfordringer. Og typisk er det så forfra.

Hos FDM hører vi fra mange boligforeninger om, hvor svært det kan være.

En eventuel laderet kan absolut ikke stå alene.

FDM mener, at de danske politikere bør målrette støttepuljer til etageboliger og rækkehuse, da opsætning af ladepunkter er dyrt og dermed en byrde for foreningerne.

Læs også

Her kan støtteordninger med fordel målrettes direkte omkostningerne til nettilslutningen.

Tidligere har der været støtteordninger, hvor der har været massiv interesse. Men hvor skal pengene komme fra?

Her mener FDM, at man med fordel kan kanalisere pengene fra puljen til etablering af ladestandere langs motorvejen til en støttepulje til de beboere i foreninger som ikke har egne parkeringspladser.

Danmark har i mange henseender været et foregangsland.

Og vi er også et godt eksempel på omstilling mod en elektrisk bilpark i Europa. Men skal vi have alle med, bliver vi nødt til at gøre det nemmere for flere at skifte til elbil.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024