Politisk stemning for højhastighedstog i 2040
Natali Braagaard
Det er alt for tidligt at tale om højhastighedstog, selvom jeg er enig i, at højhastighedstog er måden at gå frem på sigt.
Rasmus Prehn
Socialdemokratiet
Højhastighedstog i Europa
ICE-togene kører i Tyskland samt mellem Tyskland og Schweiz.
Thalys kører mellem Köln, Bruxelles og Paris og mellem Amsterdam, Bruxelles og Paris.
Eurostar forbinder London med Bruxelles og Paris via Kanaltunnelen.
Det svenske X2000 kører København - Stockholm og forbinder mange svenske byer som Malmø og Göteborg.
Danmark er Europas rustne led i kæden, når det gælder højhastighedstog mellem Europas metropoler, mener trafikeksperter. Og sådan vil det også være de næste 20 til 30 år, spår folketingets trafikordførere.
Fra Stockholm til Paris i 2040
"Jeg vil ikke foregribe begivenhederne, men jeg vil da tro, at vi på lang sigt skal begynde at overveje højhastighedstog på udvalgte strækninger, men vi må erkende, at højhastighedstog ikke er lige om hjørnet i Danmark," siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
Han påpeger, at hastigheden på de eksisterende banestrækninger først og fremmest skal op på de 180 km/t, som skinnerne kan bære, når der vel og mærke ikke er fejl.