Pressemeddelelse: Tysk gummi-arm må ikke s

21. februar 2007 PRESSEMEDDELELSE Tysk gummi-arm må ikke stoppe Femern bro Resultatet af tirsdagens møde mellem den tyske og danske trafikminister blev endnu en udskydelse af den endelige aftale om Femern broen. Tilsyneladende er tyskerne fortsat interesserede i broen, men har problemer med den ellers succesrige model med statsgaranterede lån, som er afprøvet af Danmark og Sverige på Øresundsbroen. "Når det trafikale grundlag er til stede, og broen er rentabel, er der ikke noget at betænke sig på for den danske og den tyske regering. Så skal broen bygges. Og hvis tyskerne ikke kan påtage sig deres del af lånegarantien, bør man se på andre muligheder. F.eks. at Danmark står for hele broen eller at benytte de eksisterende, europæiske lånegarantiordninger. Det bliver broen ikke nødvendigvis dyrere af", siger sekretariatschef i Dansk Vejforening Søren Bülow. Dansk Vejforening foreslog allerede i 1991 i rapporten "Femern Bælt forbindelsen" at bygge broen, der som det tredje store broprojekt skal fuldende Danmarks tilknytning til den internationale transportinfrastruktur. "Det er skuffende at Femern broen endnu en gang er sat på pause. Broen vil være et vigtigt aktiv i den infrastruktur, som i fremtiden skal være med til at fastholde og udvikle Danmark som en konkurrencedygtig nation. Den danske regering bør derfor ikke opgive, selv om Tyskland fik gummi-arm, da det endelig gjaldt", siger Søren Bülow. Henvendelse vedrørende denne pressemeddelelse kan rettes til Dansk Vejforenings sekretariat på telefon 3678 7837 / 2073 4070 Dansk Vejforening er erhvervenes forening i vejsektoren. Dansk Vejforening består af virksomheder, organisationer og myndigheder der har vejene som profession eller arbejdsplads. Yderligere information kan findes på www.dv.dk.