S-SF: Kørselsafgift bliver differentieret

TRAFIKUDSPIL: S og SF præciserer, at deres kørselsafgift bliver differentieret. Enhedslisten undrer sig over, at det ikke stod i udspillet.
S og SF's forslag om en kørselafgift på 35 øre pr. kørt kilometer er ikke ment som en flad afgift, understreger partierne nu. Enhedslisten undrer sig.
S og SF's forslag om en kørselafgift på 35 øre pr. kørt kilometer er ikke ment som en flad afgift, understreger partierne nu. Enhedslisten undrer sig.Foto: colourbox
Kristian Aaskov Nielsen

Jeg synes da, at det er uhyre fornuftigt, at de vil differentiere afgiften. Det havde været meget fornuftigt, hvis de havde skrevet det i oplægget. Det tror jeg havde beroliget mange.

Per Clausen
Trafikordfører, Enhedslisten
Fakta

Det vil S-SF med kørselsafgiften
Kørselsafgift på 35 øre pr. kilometer på trafikerede veje med særligt trængselsgebyr i hovedstaden (6,8 mia. kr.)


Kilde: Fair Forandring

Kørselsafgiften på 35 øre pr. km skabte forundring, da S-SF fremlagde deres fælles skatteudpil i sidste uge. Afgiften blev opfattet som en fast kørselsafgift på de større trafikerede veje. Men nu præciserer partiernes ordfører, at der er tale om en afgift, der bliver differentieret efter tid og sted.

"Målet er at lave en fuldstændig differentieret kørselsafgift," siger trafikordfører Magnus Heunicke (S).

Dermed bremser han for opfattelsen af, at afgiften var fast. En opfattelse, som fik transportminister Lars Barfoed (K) til at kalde afgiften uklog.

Oppositionen: Fornuftigt
Den brede opfattelse af, at kørselsafgiften var fast, fik også Enhedslisten til at lægge afstand til forslaget. Derfor glæder det nu partiets trafikordfører, at S-SF nu præciserer forslaget.

"Jeg synes da, at det er uhyre fornuftigt, at de vil differentiere afgiften. Det havde været meget fornuftigt, hvis de havde skrevet det i oplægget. Det tror jeg havde beroliget mange," siger Per Clausen, som dog understreger, at han synes, det er problematisk, at afgiften skal finansiere en sænkning af registreringsafgiften.

S og SF's forslag ligger fint i tråd med De Radikales ønske om decideret roadpricing.
"Jo hurtigere man kan lave en egentlig roadpricing, som målretter afgifterne mod de steder, hvor der rent faktisk er trængel, desto bedre er det," siger trafikordfører Johs. Poulsen (R).

GPS-model på ubestemt tid
Regeringen arbejder i øjeblikket på en model for kørselsafgifter. Modellen tager afsæt i GPS-teknologien. Kritikere frygter, at teknologien ikke er nok udviklet til, at den kan tages i brug i Danmark inden for en overskuelig årrække.
De Radikale fastholder dog, at GPS-modellen er den eneste rigtige løsning.

"Det eneste, der dur, er en GPS-ordning. Alt andet vil blive et bureaukratisk helvede. International erfaringer tilsiger, at ved andre ordninger går pengene til administration. I Stockholm har man i flere år haft flere udgifter end indtægter," siger Johs. Poulsen.

Johs. Poulsen mener, at man alternativt, mens man venter på teknologien, kan indføre lavteknologiske ordninger såsom vignet-klistermærker. Disse skal sidde i bilruden, for at man legalt kan køre i bestemte områder.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, tror ikke på, at GPS-teknologien bliver klar. Det får hende dog ikke til at slække på målsætningen.

"Afgiften bliver på eller anden måde differentieret, men pointen er, at vi skal finde ud af, hvordan vi gør det," siger hun.

Hun understreger, at S og SF først vil indføre ordningen fem år efter et eventuelt regeringsskifte.

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024