Taxaer skal ligestilles med busser

LOVFORSLAG: Et lovforslag skal ligestille taxasleskaber med trafikselskaber med EP-tilladelser. Forslaget møder skarp kritik for ikke at være ambitiøst nok, og fordi det giver transportministeren ret til at stille krav taxachaufførers uniformer.
Fakta

Lovforslaget kort

  • Administration af tilladelser flyttes fra Buslovgivningen til Taxilovgivningen for at tilstræbe en konkurrencemæssig ligestilling

  • Udstedelsen af tilladelser flyttes fra Trafikstyrelsen til kommuner, så de kan vurdere de kommunale behov. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik, ligesom de fastsætter antallet af tilladelser til taxikørsel.

  • De, der får tilladelser, skal leve op til samme krav om uddannelse, miljø- og energi til køretøjer, som taxiselskaberne skal leve op til.

  • Transportministeren bemyndiges til at fastsætte krav til beklædning af førere af taxier

  • Betegnelsen EP-Tilladelser (Erhvervsmæssig Personbefordring) ændres til OST-tilladelser (Offentlig Servicetrafik)

Et lovforslag stillet af transportminister Hans Christian Schmidt (V) skal redde taxaselskaberne i tyndtbefolkede områder.

Baggrunden for forslaget er, at trafikselskaber med EP-tilladelser overtager mere og mere af den offentlige kørsel, som taxaselskaberne normalt står for. Samtidig stilles selskaber med EP-tilladelser over for færre krav end taxaselskaberne, hvilket giver dem en konkurrencefordel. Derfor har taxaselskaber, særligt i tyndtbefolkede områder, måtte dreje nøglen om.

Lovforslaget, der blev førstebehandlet den 1. april, vil bl.a. stille samme krav til trafikselskaber med de særlige tilladelser, som taxaselskaber stilles overfor, flytte kompetencen til udstedelse af tilladelserne fra Trafikstyrelsen over til kommunerne og give transportministeren bemyndigelse til at fastsætte krav til beklædning af taxachauffører.

S, SF, EL og DF: ikke godt nok
Venstre og Konservative er meget positive over for lovforslaget, som også overvejende bliver støttet Liberal Alliance.

Socialdemokraterne var til førstebehandlingen derimod kritiske og ville ikke støtte forslaget. Benny Engelbrecht (S) mente, at lovforslaget slet ikke var nok til at stoppe taxadøden i områderne, fordi lovforslaget ikke stiller krav om tilslutningspligt og døgnbetjening for selskaber med de særlige tilladelser. Desuden er det ofte nyetablerede selskaber, der får tilladelserne, som ikke har overenskomster, og derfor kan presse lønnen og priserne, sagde han.

Kim Christiansen (DF) mente, at lovforslaget blot omdøbte EP-tilladelser til OST-tilladelser uden større indholdsmæssige ændringer, og at Dansk Folkeparti ikke kunne støtte forslaget:

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024