Debat

Togfond bør sikre billigere billetter

TRANSPORTDEBATTEN: En familie på fire vil oftere tage bilen frem for toget, fordi billetpriserne er for høje. Derfor bør Togfonden DK også sikre billigere billetter, skriver Henning Hyllested, der er trafikordfører for Enhedslisten.
Henning Hyllested
MF, Enhedslisten, transportordfører.
Henning Hyllested MF, Enhedslisten, transportordfører.Foto: ft.dk
Bayar Tarik Fattah

Jeg studerer idræt på Københavns Universitet. Jeg er tilknyttet Altinget | Sundhed og Altinget | Transport.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Henning Hyllested
MF, Enhedslisten, trafikordfører

De betydelige milliardinvesteringer i Togfonden DK til elektrificering af hovedbanenettet og til at indføre en timemodel mellem landets største byer, kan ikke stå alene. Når folk vælger rejsemiddel, spiller der også andre faktorer ind, end hvor hurtigt og hvor ofte togene kører.

Alt for høje billetpriser
Det gælder først og fremmest billetpriserne, der for mange er alt for høje. En familie på fire vil oftere tage bilen end toget, fordi bilen er billigere. I forligskredsen om bedre og billigere kollektiv trafik har vi endnu til gode at se et udspil fra DSB om nedsættelse af billetprisen uden for spidsbelastningsperioderne.

En positiv ting ved Togfonden DK, som der – uvist hvorfor – endnu ikke har været gjort tilstrækkeligt opmærksom på, er, at den er jobskabende. Entreprenørforeningen skønner, at der er 32.000 nye langtidsjob; 14.000 i anlægsbranchen og 18.000 i de erhverv, der leverer materialer.

Her kommer så det problem, at der p.t. er mangel på teknikere og montører til opgaven. Togfondens delelementer skal udrulles, samtidig med at der anlægges en ny bane København-Ringsted, at Femernbælt-tunnelen bygges, en ny Storstrømsbro er vedtaget, og det samme er dobbeltsporet Vamdrup-Vojens. Indenfor de næste 8-10 år skal der tillige etableres et helt nyt signalsystem.

Togfonden DK vil trække tæppet væk under lufthavne 
Når det betænkes, at det tager op til otte år at uddanne signalmontører, var det med en vis fornuft, at tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen (S) tog det forbehold, at Togfonden DK realiseres "så vidt det er praktisk muligt."

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget l Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fra 3. september og en måned frem handler første udgave af Transportdebatten om regeringens togfond.

BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

På plussiden tæller også, at timemodellen og elektrificeringen antageligt vil trække tæppet væk under lufthavnene i Karup (først) og siden Tirstrup. Begge har i de senere år haft stærkt faldende passagertal, og en indstilling af indenrigsflyvningen på de to lufthavne vil være en oplagt miljøgevinst. Tilbage bliver så Kastrup, Aalborg, Billund, Sønderborg og Rønne, og med de korte afstande, vi har her i landet, må det være fuldt tilstrækkeligt.

Ligesom vi tæller på plussiden, at Togfonden DK også vil trække tæppet væk under en broforbindelse over Kattegat.

Ved forhandlingerne gælder det for regeringen om at gøre de to aftaler så robuste, at den næste Venstreledede regering ikke kan ændre dem.

Henning Hyllested
MF, Enhedslisten, transportordfører

Vi skal have robuste forhandlingsaftaler
Forhandlingerne om Togfonden DK er allerede i gang. I skatteministeriet forhandles der om finansieringen. Udfaldet heraf bestemmer, hvor mange penge der er til rådighed for Togfonden DK. Derefter fortsætter forhandlingerne i Transportministeriet om udmøntningen af de enkelte elementer i timemodellen.

Ved forhandlingerne gælder det om for regeringen at gøre de to aftaler så robuste, at den næste Venstreledede regering ikke kan ændre dem. Det hjælper vi gerne med i EL. Venstre har allerede på det første møde i Finansministeriet meldt sig ud af forhandlingerne med henvisning til, at de ikke vil være med til en skærpet beskatning af de mindre olieselskaber i Nordsøen. Så ingen tvivl om, at Venstre vil annullere i hvert fald dele af projekt Togfonden DK.

Alt i alt finder EL, at Togfonden DK er et yderst fornuftigt projekt, der længe har været brug for, og som i betydelig grad kan bidrage til at indhente årtiers forsømmelser på jernbaneområdet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024