Trods politisk modstand: Hovedstadens Letbane er på vej

KOLLEKTIV TRAFIK: En letbane fra Lyngby til Ishøj er tæt på at blive en realitet trods modstand fra borgmester i Lyngby-Taarbæk, Sofia Osmani (K).

Hovedstadens Letbane har nordlig endestation i Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor holdningerne til projektet er blandede.
Hovedstadens Letbane har nordlig endestation i Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor holdningerne til projektet er blandede.Foto: PR
Peter Pagh-Schlegel
Foto: PR

Sjællands første letbane er klar til at blive anlagt. Det oplyser Hovedstadens Letbane, der efter en udbudsrunde har udpeget sine foretrukne underleverandører til både anlægs- og driftsarbejdet.

Jeg har stadig lyst til at udfordre Letbaneselskabets konklusion om, at de andre kommuner kan tvinge os til at gennemføre projektet.

Sofia Osmani (K)
Borgmester i Lyngby-Taarbæk

”Hele projektet er klart, vi har gjort prisen op, og nu mangler ejerne blot at godkende det, inden vi sætter det i gang,” siger Henrik Plougmann Olsen, der er direktør i Metroselskabet & Hovedstadens Letbane.

Ejerkredsen er i dette tilfælde de 11 kommuner, som letbanen kommer til at forbinde på den 28 kilometer lange strækning, samt Region Hovedstaden og Transportministeriet.

Dokumentation

Letbanen binder fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen. Ved seks af de 29 letbanestationer kan passagererne skifte til S-tog.

Letbanen vil få afgange cirka hvert femte minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.

I alt ventes 13–14 millioner passagerer at anvende Hovedstadens Letbane om året.

Projektet koster ifølge letbaneselskabet 6,2 milliarder kroner.


0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024