Trods politisk modstand: Hovedstadens Letbane er på vej
KOLLEKTIV TRAFIK: En letbane fra Lyngby til Ishøj er tæt på at blive en realitet trods modstand fra borgmester i Lyngby-Taarbæk, Sofia Osmani (K).
![Hovedstadens Letbane har nordlig endestation i Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor holdningerne til projektet er blandede.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/163172/36942.jpg)
![Peter Pagh-Schlegel](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4912-peter-pagh-schlegel-2-48.jpg)
Peter Pagh-Schlegel
Journalist![](https://legacy.altinget.dk/images/article/163172/36943.jpg)
Sjællands første letbane er klar til at blive anlagt. Det oplyser Hovedstadens Letbane, der efter en udbudsrunde har udpeget sine foretrukne underleverandører til både anlægs- og driftsarbejdet.
Jeg har stadig lyst til at udfordre Letbaneselskabets konklusion om, at de andre kommuner kan tvinge os til at gennemføre projektet.
Sofia Osmani (K)
Borgmester i Lyngby-Taarbæk
”Hele projektet er klart, vi har gjort prisen op, og nu mangler ejerne blot at godkende det, inden vi sætter det i gang,” siger Henrik Plougmann Olsen, der er direktør i Metroselskabet & Hovedstadens Letbane.
Ejerkredsen er i dette tilfælde de 11 kommuner, som letbanen kommer til at forbinde på den 28 kilometer lange strækning, samt Region Hovedstaden og Transportministeriet.
Letbanen binder fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen. Ved seks af de 29 letbanestationer kan passagererne skifte til S-tog.
Letbanen vil få afgange cirka hvert femte minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.
I alt ventes 13–14 millioner passagerer at anvende Hovedstadens Letbane om året.
Projektet koster ifølge letbaneselskabet 6,2 milliarder kroner.