Danske Regioner: Lad os lære af de gode eksempler
DEBAT: Lærerkurser i elev-trivsel, kampagner, mesterskaber, vejledning og erhvervspraktik i grundskolen er blandt de tiltag, som kan øge antallet af faglærte i fremtiden, skriver Jens Stenbæk, Danske Regioner.
Maria Bierbaum Oehlenschläger
SprogkonsulentAf Jens Stenbæk
Næstformand, Danske Regioner
Der bliver brug for mange flere faglærte i fremtiden, hvis vi skal imødekomme de behov, der er i et velfungerende samfund.
Tilstrækkeligt med faglærte vil være med til at sikre flere arbejdspladser, vækst i erhvervslivet og en god økonomi i fremtiden. Uden flere faglærte kan vi se, at vi får svært ved at udvikle vores samfund i den hastighed, vi gerne vil. For eksempel kræver det mange faglærte at bygge de nye supersygehuse.
Erhvervsskoleelever har fingeren på pulsen
Derfor skal vi blandt andet lytte til de unge, der i dag er elever på erhvervsskolerne, som om nogen har fingeren på pulsen: Hvad fungerer, og hvad fungerer ikke? Hvor kan vi sætte ind, så flere vælger en erhvervsuddannelse og færre falder fra?
Hvem husker ikke en god kammerat, en klassefest, en lejrtur eller den tillidsvækkende lærer, der havde overskud til en snak efter timen?
Jens Stenbæk (V), næstformand, Danske Regioner
Én af de unge markerede sig flot tidligere på måneden her på Altinget: Helene Glundholt, der er formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation. Hun skrev blandt andet, hvor vigtigt det er, at eleverne trives, mens de uddanner sig.
Og – udover at det faglige selvfølgelig skal være på plads – så er det fuldstændig rigtigt: Hvem husker ikke en god kammerat, en klassefest, en lejrtur eller den tillidsvækkende lærer, der havde overskud til en snak efter timen?
At opnå bedre trivsel koster ikke altid alverden og tager ikke nødvendigvis lang tid, men betyder uendelig meget for en ung, der ellers er på nippet til at droppe uddannelsen og måske endda miste fodfæstet i livet.
Lærersamtaler og brede partnerskaber
Lad os derfor tage ved lære af de gode eksempler, som allerede bidrager til øget trivsel blandt eleverne:
I Region Syddanmark er undervisere og mentorer blevet uddannet i at spotte og tage hånd om eleverne ved at tage konstruktive samtaler og lytte mere til eleverne.
Efter kurserne havde næsten halvdelen af de unge, der trives dårligst, ændret opfattelse af deres egen trivsel fra dårlig til god.
Regionerne understøtter hvert år udviklingen af ungdomsuddannelserne og dermed erhvervsuddannelserne.
Og indlæg her i Altinget fra politikere, erhvervsskoler og elever har været med til at inspirere regionerne til vores fortsatte arbejde. For løsningerne skal findes i fællesskab i form af brede partnerskaber.
Rundbordsaftaler og online-kampagner
I Region Hovedstaden har man f.eks. for nylig indgået en rundbordsaftale om flere faglærte, hvor en lang række aktører i form af blandt andre arbejdsmarkedsparter, uddannelsesinstitutioner, elever samt kommunal- og regionalpolitikere har peget på de centrale udfordringer i netop hovedstaden.
Et af hovedtemaerne har været, at erhvervsuddannelserne mere systematisk skal ind i grundskolen. Værktøjerne er blandt andet tidlig vejledning, mere erhvervspraktik samt mere fokus på Skills-mesterskaberne i grundskolen og i vejledningsindsatsen.
Og endelig skal 4.500 unge besøge nogle af regionens byggerier i forbindelse med undervisningsforløb, som forhåbentlig kan inspirere flere til at overveje en erhvervsuddannelse.
Endelig giver en online-kampagne netop nu de unges forældre viden om erhvervsuddannelserne, så de kan drøfte muligheden, når de taler om uddannelse med deres børn.
Der sker heldigvis meget på området – og får vi de gode eksempler til at brede sig som ringe i vandet, er der håb.
Ikke bare for de unge, men også for samfundet og den vækst, vi også gerne fremover skal nyde godt af alle sammen.