Ekspertgruppe om læreruddannelsen: Hæv ambitionsniveauet
EVALUERET: For mange slipper gennem læreruddannelsen med "for ringe studieindsats", konkluderer en ekspertgruppe nedsat af regeringen. Uddannelsesministeren er bekymret for uddannelsens faglige niveau.
![Formand for Akkrediteringsrådet, Per B. Christensen, er en af eksperterne bag en ny evaluering af læreruddannelsen.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/178458/4283.jpg)
![Tyson W. Lyall](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4639-tyson-w-lyall-2-48.jpg)
Tyson W. Lyall
Redaktørder er for mange studerende, der slipper gennem læreruddannelsen med en for ringe studieindsats
Evalueringen 'Kvalitet og relevans i læreruddannelsen'
"En fælles, ambitiøs læringskultur" er "ikke dominerende" på læreruddannelsen.
Det er én af de kritiske konklusioner, en ekspertgruppe under Uddannelses- og Forskningsministeriet fremlagde tirsdag aften.
Gruppen har haft til opgave at evaluere læreruddannelsen som opfølgning på den seneste reform fra 2013.
Ekspertgruppens medlemmer:
• Elaine Munthe (formand), professor og dekan ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger, og leder af Nasjonalt Råd for Lærerutdanning.
• Sven-Erik Hansén, Ph.d., professor emeritus, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi.
• Per B. Christensen, formand for lærerkommissionen, formand for Akkrediteringsrådet og tidligere direktør for Børn, Unge og Uddannelse i Næstved Kommune.
• Carsten Aude, skoleleder på Sabro-Korsvejskolen i Aarhus Kommune og medlem af Skolelederforeningens lokale bestyrelse i Aarhus Kommune.
• Inaluk Hede Pedersen, lærer på Bagsværd Skole, dimittend fra 2017 og tidligere formand for Studenterrådet UCC.
• Lise Tingleff Nielsen, chef for grundskoleområdet på Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og tidligere forskningschef på Professionshøjskolen UCC.