Entreprenørfond om lærere og innovation: Godt begyndt
INNOVATION: 80 procent af lærerne mener ikke, at de er klædt på til krav om innovation i undervisningen. Tallet er nok højt, men slet ikke noget dårligt udgangspunkt, mener Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise.
Tyson W. Lyall
RedaktørDet hedder sig blandt andet, at ”eleverne skal udvikle innovative og entreprenørielle kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer i verden”.
Målene træder først i kraft ved skoleåret 2015/16, så kommuner og skoler har tid til at forberede sig på arbejdet med de nye mål. For de nye fag, der indføres med folkeskolereformen, træder målene allerede i kraft fra skoleåret 2014/15.
I nye Fælles Mål er innovation et af de tre tværgående fokusområder, og er blevet tydeliggjort i alle obligatoriske fag. Mener du, at din skoleledelse har givet dig de nødvendige redskaber til at nå den målsætning?
79 procent svarede nej. 21 procent svarede ja.
”Lærere på bar bund med innovationen,” skrev vi på Altinget : uddannelse tirsdag.
Den generaliserende overskrift bygger på en undersøgelse fra non-profit organisationen INDEX: Design to Improve Life der viser, at 80 procent af lærerne ikke føler, at deres ledelse har klædt dem godt nok på til at inddrage innovation i undervisningen.
Tallet er imidlertid slet ikke så slemt, som det ser ud, lyder det nu i en replik fra Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise.