Lærere på bar bund med innovationen
INNOVATION: Med den nye folkeskolereform skal lærerne tænke innovation ind i undervisningen. Det føler 80 procent af dem ikke, at de er blevet klædt på til. Bekymrende, lyder det fra undervisningsministeren.
Tyson W. Lyall
RedaktørLandets folkeskoleelever er lovligt undskyldte, hvis de endnu ikke føler sig særligt innovative.
For selvom innovation ifølge den nye folkeskolereform skal tænkes ind i undervisningen, så føler størstedelen af folkeskolelærerne nemlig ikke, at deres ledelse har klædt dem godt nok på til opgaven.
Det viser en ny undersøgelse lavet af YouGov for non-profit organisation INDEX: Design to Improve Life.
Undervisningsminister Christine Antorini (S) kalder tallene for ”umiddelbart bekymrende”, men tror samtidig, at lærerne er bedre rustet, end de selv regner med.
I nye Fælles Mål er innovation et af de tre tværgående fokusområder, og er blevet tydeliggjort i alle obligatoriske fag. Mener du, at din skoleledelse har givet dig de nødvendige redskaber til at nå den målsætning?
79 procent svarede nej. 21 procent svarede ja.
Det handler ikke om, at alle skolebørn skal ud og etablere egen gazelle-virksomhed. Formålet er at understøtte børnenes evne til at være aktive borgere, der kan bruge deres viden og ressourcer i deres omverden.
Christine Antorini (S)
Undervisningsminister
”Det er nu min oplevelse, at mange lærere allerede har arbejdet med området i en del år. Innovation er nemlig også, at man arbejder kreativt med robotteknologi i fysik eller med ideudvikling i dansk som led i udarbejdelsen af en avis,” siger hun til Altinget og forklarer, at det ikke er et mål i sig selv, at alle lærere skal være eksperter i innovation.
”Nogle skoler har succes med at sende undervisere på kursus, som derefter fungerer som faglige fyrtårne for deres kolleger,” tilføjer ministeren.
Det hedder sig blandt andet, at ”eleverne skal udvikle innovative og entreprenørielle kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer i verden.”
Målene træder først i kraft ved skoleåret 2015/16, så kommuner og skoler har tid til forberede sig på arbejdet med de nye mål. For de nye fag, der indføres med folkeskolereformen, træder målene allerede i kraft fra skoleåret 2014/15.
Reformens spæde skridt
I undersøgelsen er flere end 250 lærere over hele landet blevet spurgt, om de føler, at deres skoleledelse har klædt dem godt nok på til at kunne tænke innovation ind i undervisningen. 79 procent af de adspurgte svarer nej.
Med folkeskolereformens nye Fælles Mål er det ellers meningen, at lærerne skal tænke både innovation og entreprenørskab ind i undervisningen. På de etablerede fag træder målene ganske vist først i kraft ved næste skoleår, men for de nye fag, der blev indført med reformen denne sommer, er arbejdet allerede i gang.
Ligesom ministeren, er også Venstres ordfører på området, Louise Schack Elholm, ærgerlig over, at så stor en del af lærerne ikke føler sig klar til at håndtere innovation som en del af undervisningen. Men netop fordi folkeskolereformen er så omfattende, mener hun, at både lærere og ledere har brug for mere tid til arbejdet.