Flere danske skolebørn er svage læsere
Der er sket en negativ udvikling i danske skoleelevers læsning, viser undersøgelsen PIRLS. De svageste læsere er blevet svagere, og der er kommet flere af dem. Samtidig ligger danske børns læseglæde i bund blandt 65 deltagende lande.
![Afstanden mellem skolens dygtigste og svageste læsere er blevet større, viser stor undersøgelse af 4. klasseelevers læsning.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/269943/110318.jpg)
![Signe Løntoft](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4991-signe-loentoft-2-48.jpg)
Signe Løntoft
RedaktørDet går tilbage med danske børns læsefærdigheder. Det viser viser en ny international PIRLS-undersøgelse, som offentliggøres tirsdag og er foretaget i 2016.
Danske 4.-klasseelever har i undersøgelsen en signifikant lavere gennemsnitsscore end i alle tidligere år, hvor Danmark har deltaget.
Om PIRLS
PIRLS-undersøgelsen har fundet sted hvert femte år siden 2001.
Danmark deltog for første gang i 2006 og har siden været med i alle undersøgelsesrunder.
65 lande og regioner – næsten 400.000 elever – deltog i PIRLS 2021, heraf knap 5.000 danske elever.
I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet, og finansieres af Aarhus Universitet og Børne- og Undervisningsministeriet.