Flere læringstrætte elever skal på turboforløb
TURBO: Partierne bag satspuljeaftalen vil gøre det muligt for kommunerne at sende læringstrætte og fagligt svage elever på særligt intensive forløb for at få indhentet det forsømte. Samtidig indføres retskrav på test for ordblindhed.
![Flere folkeskoleelever skal på særlige turboforløb for at komme op på deres klassekammeraters faglige niveau.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/143564/11776.jpg)
![Erik Bjørn Møller](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4814-erik-bjoern-moeller-2-48.jpg)
Erik Bjørn Møller
JournalistMed aftalen er der udsendt et klart signal om, at elever med ordblindhed skal identificeres tidligt, fordi vi ved, at det er alfa og omega i forhold til at give elever med ordblindhed den bedst mulige undervisning og en bedre skolegang.
Ellen Trane Nørby (V)
Undervisningsminister
Landets kommuner skal i højere grad have mulighed for at investere i de fagligt svageste og læringstrætte elever ved at sende dem på særlige, intensive turboforløb eller lynkurser, hvor de får mulighed for at indhente det forsømte.
Det er et væsentligt element i en ny aftale om fordeling af satspuljemidlerne på dagtilbuds- og undervisningsområdet, som undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har indgået med de øvrige satspuljepartier, der tæller samtlige partier i Folketinget, bortset fra Enhedslisten.
Partierne er enige om at afsætte knap 21 millioner kr. frem til 2019 til formålet. Allerede nu har flere kommuner og fonde opnået særdeles positive resultater med de såkaldte turboforløb.