GL: En ny eud-rettet ungdomsuddannelse risikerer at save benene over på eux
Drop forslaget om hpx. Det bliver for dyrt og vil tage en krig at bygge op og udbrede kendskabet til. Brug i stedet energien og pengene på at styrke eux, skriver Thomas Kepler.
Tomas Kepler
Formand, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), lektor, Aalborghus GymnasiumUndervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har blikket rettet mod tiltag, der kan få flere unge i erhvervsuddannelser. Et af de initiativer, han har indledt forhandlinger om, er Reformkommissionens forslag om at oprette en helt ny ungdomsuddannelse kaldet hpx.
Hpx skal ifølge Reformkommissionen være en toårig praksisrettet uddannelse for 15-17-årige, der vil indgå i et ungdomsmiljø med fællesskaber, sports- og fritidsaktiviteter, fester og caféaftener, men som vil noget andet end den boglighed, de gymnasiale uddannelser tilbyder.
Forslaget bygger på en korrekt analyse af, at der er behov for velegnede studie- og undervisningsmiljøer for unge på erhvervsuddannelserne. Men det udstikker en forkert kurs.
En ny eud-rettet ungdomsuddannelse uanset navn og profil risikerer at save benene over på eux
Tomas Kepler
Formand, GL
Vi har ikke brug for endnu en ny ungdomsuddannelse, der koster spidsen af en jetjager og tager en krig at bygge op og udbrede kendskabet til. Syv til ti år er ikke ualmindeligt for nye uddannelser.
Dertil kommer, at en ny eud-rettet ungdomsuddannelse uanset navn og profil risikerer at save benene over på eux. Det betyder reelt, at vi vil stå ved en skillevej og skal vurdere, om eux skal styrkes eller nedlægges.
Gør eux endnu bedre
I stedet for nye ungdomsuddannelser skal vi se på de muligheder, vi har i dag, og gøre en fælles indsats for at forbedre dem.
Mest oplagt er netop at tage hånd om eux, der er en erhvervsfaglig studentereksamen, hvor eleverne både opnår en gymnasial uddannelse og en erhvervsuddannelse på samme tid. Det kan være indenfor de tekniske eller merkantile erhvervsuddannelser i kombination med en htx eller hhx studentereksamen.
Eux så dagens lys i 2010 som et pilotprojekt, og i dag har cirka 7.000 elever afsluttet en eux. At eux har brug for forbedringer, er ikke nogen hemmelighed på Christiansborg.
I enighed har leder- og lærerorganisationerne på området (DEG-L, Uddannelsesforbundet, Djøf, IDA og GL) skitseret udfordringerne i eux og præsenteret seks løsningsforslag i et fælles papir tilbage i 2022, som er sendt til undervisningsministeren og de politiske ordførere og fulgt op af møder i ministeriet og på Christiansborg.
I stedet for nye ungdomsuddannelser skal vi se på de muligheder, vi har i dag, og gøre en fælles indsats for at forbedre dem
Tomas Kepler
Formand, GL
For GL har det især været vigtigt at markere, at de gymnasiale fag på både teknisk og merkantil eux ofte er voldsomt komprimerede og har færre timer end de tilsvarende fag på hhx og htx, selvom eleverne skal lære det samme med identiske læreplaner.
Det presser både lærere og elever unødigt hårdt på eux. Det begrænser også mulighederne for at skabe det sociale liv og studiemiljø, som kan tiltrække elever.
”Du skal både kunne præstere det samme håndværksmæssigt som normale erhvervsskoleelever og samtidig være dygtig i et stort pensum i gymnasiet, så det var presset ad helvede til, og jeg følte ofte, at jeg aldrig havde fri,” fortæller Julius Philipson, rustfast klejnsmed, til Informations Lise Richter i en artikel om teknisk eux fra september 2023.
Spred gymnasiefagene ud
Desuden er eksamenerne på eux presset sammen på kort tid, og eleverne har stort set ikke læseferie.
Det skyldes blandt andet, at elever på teknisk eux har værkstedsundervisning på erhvervsuddannelsesdelen i dagene op til eksamen, og at undervisningen slutter helt op til eksamen. Der er derfor ikke tid til repetition eller til at gennemgå emner igen, som eleverne har lidt sværere ved.
På den merkantile eux har forsøg godkendt af Undervisningsministeriet dokumenteret store fordele ved at kunne begynde at undervise i de gymnasiale fag på grundforløb 1 og 2, så der er to år til at sprede gymnasiefagene.
Det giver større sammenhæng i undervisningen og vil gøre den mindre komprimeret det sidste år. På den måde bliver eleverne introduceret for både gymnasiale fag og eud-fag fra dag et, og det åbner for bredere faglig fordybelse.
Desværre er denne del ikke implementeret i lovgivningen endnu.
Forlæng eux
Endelig foreslår GL, at eux forlænges med et år, så der for alvor bliver mulighed for at gøre en god uddannelse endnu bedre.
Politikerne bør bruge energien og kræfterne på at forbedre eux og udbrede kendskabet til uddannelsen
Tomas Kepler
Formand, GL
Med forlængelsen bliver det muligt at tage presset af timeafkortningerne i de gymnasiale fag og i det hele taget sikre en bedre faglig, social og trivselsmæssig sammenhæng i uddannelsen og undervisningsforløbene mellem erhvervsuddannelsesdelen og de gymnasiale forløb.
Eux er et stærkt tilbud om en kombineret praksis- og studierettet uddannelse for den gruppe unge, Reformkommissionen vil have i tale.
Politikerne bør derfor bruge energien og kræfterne på at forbedre eux og udbrede kendskabet til uddannelsen i langt højere grad, end det har været tilfældet hidtil, hvor eux ofte går under betegnelsen ”den hemmelige uddannelse”.
På indholdssiden ligger løsningsforslagene lige for. Der er behov for dem – ikke for en helt ny og dyr hpx.