Gymnasierektorerne advarer imod fælles campusmiljøer
Per Bang Thomsen
JournalistJesper Birch
ResearcherFælles campusmiljøer, hvor gymnasie- og erhvervsskoleeleverne deler klasselokaler, lærere og fredagsbarer, er en skidt ide, som hverken gør noget godt for de unge eller de enkelte uddannelser.Der findes intet forskningsmæssigt belæg for, at man kan opnå de synergieffekter, regeringen taler om, blot ved at tvinge uddannelserne til at være på den samme matrikel. Vi kan eksempelvis ikke se, at unge, som går på et fællescampus, har færre forløb end de elever, som går andre steder.
Anne-Birgitte Rasmussen
Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening
Det mener Gymnasieskolernes Rektorforening, som er imod idéen om at lave flere fælles campusmiljøer mellem gymnasierne og erhvervsskolerne.
"Vi mener ikke, fælles campusmiljøer vil have nogen god effekt for hverken eleverne eller uddannelserne," siger Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.
Regeringen har ellers lagt op til, at flere ungdomsuddannelser skal slå sig sammen under samme tag. Det kan nemlig skabe nogle bedre faglige miljøer, styrke det sociale fællesskab blandt de unge og gøre det lettere at fastholde de elever, der er ved at droppe ud, lyder det i regeringens udspil til den kommende erhvervsuddannelsesreform.
Det står der om fælles campusmiljøer i regeringens udspil til erhvervsuddannelsesreformen:
Flere steder i landet er der gode erfaringer med at danne fælles campusmiljøer omkring erhvervsuddannelser og gymnasier.
Det muliggør blandt andet, at uddannelserne kan trække på fælles aktiviteter og etablere fælles faglige miljøer. Og uddannelsernes appel til de unge kan øges.
Regeringen vil derfor gennemføre en evaluering af erfaringer med fælles campusmiljøer mellem erhvervsskoler og gymnasier og videreformidle erfaringerne til uddannelsesstederne. Fordelene ved campusdannelser skal udnyttes og styrkes, og uhensigtsmæssige hindringer for campusdannelser skal nedbrydes.
Erfaringer med fælles campusmiljøer for de unge:
Der er en række gode erfaringer med etablering af campusmiljøer, hvor flere typer af ungdomsuddannelser og i nogle tilfælde 10. klasser udnytter fælles miljøer, faciliteter og faglige snitflader. Fordelene ved campusdannelse omfatter blandt andet:
- Større uddannelsesmiljøer og bedre faciliteter kan gøre det nemmere for uddannelsesinstitutionerne at appellere til og fastholde unge, herunder i yderområderne.
- Bedre muligheder for at øge fagudbuddet ved samarbejde på tværs af institutionerne.
- Stærkere og bredere faglige miljøer for både elever og lærere.
- Bedre muligheder for at hjælpe frafaldstruede elever, der skal skifte uddannelse, idet de kan bevare de sociale netværk, uddannelsesmiljø mv.
- Bedre muligheder for at lette overgangen fra 10. klasse til ungdomsuddannelser.