LA: "Vi skal simpelthen skelne mellem trivselsproblemer og klynk"
INTERVIEW: Imens venstrefløjen har travlt med at forveksle tidsløs skolejammer med kritiske trivselsproblemer, bør det borgerlige Danmark samles om at tage et opgør med den skadelige reform-pædagogik én gang for alle, lyder det fra LA's Henrik Dahl.
Martin Mauricio
ForsideredaktørDu kan bestå matematik i gymnasiet med én rigtig besvarelse ud af fem. Det er fandeme ikke høje krav.
Henrik Dahl (LA)
Undervisningsordfører
Det er noget "sludder" at påstå, at børn og unge bliver mødt af tårnhøje krav i det danske uddannelsessystem.
Tværtimod.
Den reformpædagogik, der har hærget uddannelsespolitikken i årtier, har skabt et blødsødent system, der devaluerer de faglige kundskaber og færdigheder samt de flittige, dygtige elevers indsats.
ORDFØRERRUNDE
Folketinget er åbnet, og en ny politisk sæson i det uddannelsespolitiske landskab er skudt i gang. Derfor danner Altinget Uddannelse i den kommende tid et overblik over partiernes vigtigste prioriteter gennem en række interviews med partiernes ordførere.
Vi stiller partiernes ordførere de samme fire spørgsmål:
– Hvad bliver den vigtigste prioritet på uddannelsesområdet i den forestående politiske sæson?
– Hvilke elementer i forståelsespapiret vil I forsøge at præge mest og hvorfor?
– Hvilke elementer i forståelsespapiret håber I kommer til at fylde mindst?
– Hvad bør den nye minister kaste sig over som det første?
Du kan læse de øvrige ordfører-interviews her:
– Marie Krarup (Dansk Folkeparti)
– Jakob Sølvhøj (Enhedslisten)
– Mai Mercado (Konservative)
– Anne Sophie Callesen (Radikale)
– Mette Thiesen (Nye Borgerlige)
– Torsten Gejl (Alternativet)
– Henrik Dahl (Liberal Alliance)
– Ellen Trane Nørby (Venstre)
– Jacob Mark (SF)