Nyt temadebat om efteruddannelse: Rammer Reformkommissionen plet?
Har Reformkommissionen ret i deres analyse, når de siger, at den primære årsag til en vigende opbakning til efteruddannelse er manglende motivation hos den enkelte? Det spørgsmål stiller vi blandt andet i en ny temadebat hos Altinget Uddannelse.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/257832/96041.jpg)
![Birk Sebastian Kotkas](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5323-birk-sebastian-kotkas-2-48.jpg)
Birk Sebastian Kotkas
JournalistLige før påske udkom Reformkommissionen med professor Nina Smith i spidsen med sin første bunke anbefalinger i publikationen Nye Reformveje 1.
VEU-området gik fri af de helt store strukturelle forandringsforslag. Kommissionens konklusion var, at muligheden for efteruddannelse i Danmark grundlæggende er god og veludbygget.
Det er i stedet den enkeltes – særligt fag- og ufaglærtes – motivation til at efteruddanne sig, der halter, lød analysen fra Reformkommissionen.