SF vil fremme LP-model i folkeskolen
Anders Heissel
JournalistNår modellen viser, at den kan være med til at nedbringe antallet af børn på specialundervisning, så burde den forankres mere centralt. Alle skoler, der gerne vil denne model, burde have mulighed for det.
Pernille Vigsø Bagge
SF's uddannelsesordfører
Fakta om LP-modellen:
LP står for Læringsmiljø og Pædagogisk analyse og handler om, at rundt om et problem med eksempelvis en larmende elev er en række faktorer, der er med til at opretholde problemet. Via LP-modellen analyseres og løses disse faktorer for at kunne løse problemets kerne.
LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl, Høgskolen i Hedmark i Norge, som i 2007 solgte rettighederne til modellen i Danmark til University College Nordjylland (UCN).
Danske folkeskoler kan så købe kurser i LP-modellen af UCN, og det har 194 skoler fordelt på 73 kommuner i øjeblikket gjort.
Mindre larm i klassen fra urolige elever, der samtidig bliver dygtigere fagligt.
Den såkaldte LP-model synes at være svaret på de stigende problemer - og udgifter - med folkeskolens elever, der kræver specialundervisning. Og det har knap 200 skoler i næsten alle landets kommunerne fundet ud af og er derfor begyndt systematisk at arbejde med modellen.
Og den udvikling skal politikerne holde hånden under og sørge for at blive udbredt til endnu flere skoler, mener SF's uddannelsesordfører Pernille Vigsø Bagge.