Stor splittelse om opsplitning af klasser
Lasse Lange
JournalistSkal skolerne have mere frihed til at inddele eleverne efter evner, gemyt, køn eller noget helt fjerde? Det kan blive et stridspunkt ved folkeskoleforhandlingerne, der så småt er ved at komme op i omdrejninger.Hvis vi skal tage hensyn til det enkelte barn, bliver vi nødt til at være mere fleksible. I nogle tilfælde vil det handle om niveaudeling - for eksempel i læsning i anden klasse - mens det andre gange handler om at omdanne to spor til tre i visse fag, hvor man har råd til lidt ekstra lærerkræfter.
Anders Balle
Formand, Skolelederforeningen
Regeringen mener nemlig, at øget holddeling vil føre til en niveaudelt skole med dumme-klasser og kloge-klasser, og er derfor imod. Oppositionen mener tværtimod, at øget holddeling er nødvendigt, hvis der skal tages hensyn til hver enkel elev. Og spørger man danskerne, er der også stor uenighed om spørgsmålet.
Som lovgivningen er i dag, har skolerne mulighed for at holddele i op til 50 procent af skoledagen. Men ifølge en meningsmåling, A&B Analyse har lavet for Altinget.dk, er danskerne dog splittede i spørgsmålet
42 procent* er tilhængere af oppositionens forslag om at give mulighed for mere holddannelse, 33 procent er imod, mens resten er i tvivl, viser meningsmålingen, der er baseret på svar fra 1.013 danskere.
Sådan har vi spurgt
Som det er i dag, skal 50 procent af undervisningen i folkeskolen finde sted i stamklassen. Skolelederne har dog flere gange talt for at afskaffe denne regel, så de selv kan bestemme, hvor meget der skal holddeles i folkeskolen. Hvad er din holdning?
- Reglen om holddeling skal ophæves
- Reglen om holddeling skal ikke ophæves
- Ved ikke