Tesfaye: Mere ro i klassen og ”guldvask” til udfordrede elever skal bremse udgifter til specialundervisning
Mindre støj og stærkere fællesskab i folkeskolens klasser er ifølge børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye regeringens opskrift på at vende udviklingen med stigende udgifter til specialundervisning. KL er positive.
![En omlægning af PPR, kortere undervisningsdage med flere lærerressourcer og flere specialpædagogiske kompetencer skal ifølge regeringen være med til at dæmme op for det stigende antal elever i specialtilbud.(Arkivfoto)<br>](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/274475/116059.jpg)
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
![Kim Rosenkilde](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4738-kim-rosenkilde-2-48.jpg)
Kim Rosenkilde
Redaktør![Signe Løntoft](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4991-signe-loentoft-2-48.jpg)
Signe Løntoft
RedaktørOrdet inklusion nævnes ikke én eneste gang i regeringens nye folkeskoleudspil.
Det til trods er det en central ambition for regeringen, at flere børn skal gennemføre deres grundskole som en del af folkeskolens almindelige klasser frem for i specialtilbud.
Det gjorde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye klart, da han onsdag præsenterede det nye udspil på en skole i Greve.