Tidligere vismænd afdækker effekten af uddannelse i ny rapport
RAPPORT: Der er plads til at løfte danskernes uddannelsesniveau, flere ingeniører giver markant bonus på BNP, og så kører humanister i teorien på skattemæssigt frihjul. Sådan lyder konklusionerne i en ny rapport.
![Hvor meget mere bidrager en ingeniør til BNP end en humanist? Det er et af de spørgsmål, som Jan Rose Skaksen og Torben M. Andersen besvarer i en ny undersøgelse fra Rockwool Fonden af de videregående uddannelser i Danmark.<br>](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/163836/37534.jpg)
Foto: /ritzau/Mathias Løvgreen Bojesen
![Toke Gade Crone Kristiansen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4790-toke-gade-crone-kristiansen-2-48.jpg)
Toke Gade Crone Kristiansen
JournalistEn række økonomer med tidligere vismænd Torben M. Andersen og Jan Rose Skaksen i spidsen har i en ny bog fra Rockwool Fonden analyseret effekterne af det danske uddannelsessystem for videregående uddannelser under titlen "Afkast af Uddannelser".
Bogen runder de tilbagevendende spørgsmål på området: om samfundet får nok ud af de store investeringer i befolkningens uddannelse, og om der satses på de rigtige uddannelser.
Jan Rose Skaksen, der som forfatter og forskningschef i Rockwool Fonden står bag undersøgelsen, forklarer om bogen, at den er undfanget med afsæt i den stigende skepsis overfor, om uddannelsessystemet producerer det, man ønsker.
Bogen "Afkast af Uddannelse" er redigeret af Jan Rose Skaksen
Med bidrag af: Torben M. Andersen, Kristian Hedeager Bentsen, Lene Kromann, Jakob Roland Munch, Georg Schaur, Anders Sørensen, Jeanette Walldorf
Bogen er finansieret af Rockwool Fonden.