Kommentar af 
Mads Haugbølle Behrendsen

Vi skal dyrke eliten, hvis vi vil have flere unge på erhvervsuddannelserne

Hvis vi skal øge antallet af unge, der vælger en erhvervsuddannelse, er vi også nødt til at tale om dem som værende attraktive for de allerdygtigste. Der er brug for en elite inden for alle fagretninger, som eleverne kan se op til, skriver Mads Haugbølle Behrendsen.

Der er brug for en elite inden for alle fagretninger, for dygtige rollemodeller, der brænder for deres fag og stråler af stolthed ude på skolerne, skriver Mads Haugbølle Behrendsen.
Der er brug for en elite inden for alle fagretninger, for dygtige rollemodeller, der brænder for deres fag og stråler af stolthed ude på skolerne, skriver Mads Haugbølle Behrendsen.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Mads Haugbølle Behrendsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lyset i hallerne, der husede WorldSkills i Lyon, slukkede for omkring to uger siden. Og sikke et brag, det var.

1.400 knalddygtige håndværkere fra 70 lande, et inferno af maskiner, pandelamper, lyden af hamre mod sten og japanske høvle. Koncentration, dedikation og stolthed. Også i Danmark er skills blevet solidt etableret.

Hvert år hylder vi i tre dage de bedste i håndværksfagene og viser, hvad de kan. Men når lyset slukkes i hallerne, er det slut. I dagligdagen glemmer vi at pleje, udfordre og støtte de bedste – eliten - på erhvervsuddannelserne.

Det skal vi blive markant bedre til. Særligt nu hvor al opmærksomhed er rettet mod at tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne.

Hvis vi skal øge antallet af unge, der vælger en erhvervsuddannelse, er vi også nødt til at tale om dem som værende attraktive for de allerdygtigste – "12-tals-pigen og -drengen."

Læs også

Dem med ambitioner og klare mål for deres fremtid. Og ikke kun fremstille og tale om erhvervsuddannelserne som en mulighed for dem, der er blevet skoletrætte eller dem, der endnu ikke har fundet deres vej.

Det er dog ikke alene gjort med at tale anderledes om uddannelserne. Det kræver også en grundlæggende ændring i hele mindsettet hos lærere, ledere, mestre og uddannelsesvejledere.

Som lærling var jeg selv både ambitiøs og målrettet. Jeg var heldig at få den bedst tænkelige støtte fra min mester.

Han forstod værdien af at udfordre mig og give mig plads til at udvikle mine færdigheder. Da jeg skulle op til svendeprøve, krævede det derimod en længere kamp mod bureaukratiske regler for at få lov til at lave noget, hvor jeg virkelig kunne vise mine evner og præstere det ypperste inden for håndværket.

Man er i dag slet ikke gearet til ambitiøse elever. 

Mads Haugbølle Behrendsen
Bygningssnedker og politisk næstformand, Erhvervsskolernes ElevOrganisation

Man er i dag slet ikke gearet til ambitiøse elever.

Hvis man som elev selv forsøger at tage fat i problemet ude på skolen, får man ofte besked om at "komme ned på jorden."

For nylig forelagde jeg elevernes frustration over ikke at blive udfordret nok for en lærer. Hans svar var, at ”eleverne bare måtte bide i det sure æble, for det vigtigste var at lære, hvad det vil sige at gå på arbejde og lære at komme til tiden. Kvaliteten af arbejdet og faglig udvikling måtte komme i anden række.”

Men når vi på denne måde prioriterer basal arbejdsdisciplin over faglig fordybelse og udvikling, svigter vi de dygtige elever og dem, der har potentiale til at blive blandt de bedste.

'Fagatleter,' kaldes deltagerne i skills. Der er gode grunde til at sammenligne dem med sportens atleter.

Som skills-deltager skal man igennem en stribe kvalificerende konkurrencer. Man bruger timer og atter timer på at træne og perfektionere små detaljer, hurtighed, udholdenhed under supervision af en træner, og mange har samtaler med en mentalcoach.

Læs også

Man skal peake på det rigtige tidspunkt, og når det hele er overstået, står man (alene) i et kæmpe tomrum. I sportens verden har man i årtier arbejdet med vigtigheden af både bredden og eliten. Den del fra sportens verden skal vi have med over i håndværks-verdenen.

Der er brug for en elite inden for alle fagretninger, for dygtige rollemodeller, der brænder for deres fag og stråler af stolthed ude på skolerne, og som eleverne kan se op til og blive inspireret af.

Nogle, der går forrest og viser, hvad der er muligt inden for det pågældende fag. Nogle, der tiltrækker de ambitiøse og målrettede unge, så de ikke per automatik vælger gymnasiet.

Et første skridt kunne være at holde værkstederne åbne efter skoletid.

Mads Haugbølle Behrendsen
Bygningssnedker og politisk næstformand, Erhvervsskolernes ElevOrganisation

I andre lande er der en helt anden kultur for at dyrke håndværkseliten. I Tyskland findes der en to-treårig mesteruddannelse, som man kan tage som overbygning til din almene erhvervsuddannelse. I Ungarn har man kandidatuddannelser i håndværksfag. Længere væk, i Sydkorea, belønner man WorldSkills-vindere med fritagelse fra værnepligten.

Jeg mener ikke nødvendigvis, at vi skal kunne konkurrere med store skills-nationer som Sydkorea og Kina ved internationale konkurrencer. Men jeg mener, at vores forestilling om, at vi leverer nogle af de bedste faglærte i verden nok, ikke stemmer helt overens med virkeligheden. Det skal vi have lavet om på.

For at tiltrække de ambitiøse elever, for at vise fagene værdighed og for at sikre fremtidige dygtige håndværkere, der kan placere os i spidsen for bæredygtighed og innovation.

Et første skridt – og en forsigtig start – kunne være at holde værkstederne åbne efter skoletid, så de elever, der brænder for deres fag, kan få adgang til skolens faciliteter og videreudvikle deres færdigheder efter skoletimerne.

Lige nu giver mange skoler fagatleterne til skills muligheden for dette nogle uger om året. Men det bør udvides til et tilbud, der er tilgængeligt for alle de elever, der har lyst til at dedikere lidt ekstra af deres tid til at forsøge at mestre deres fag.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Haugbølle Behrendsen

Politisk næstformand, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, og bygningssnedker

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024