Profile
Log ind
WAYF login
Log på med SSOGlemt adgangskode?
Bliv abonnent
Debat

Alternativet: Regeringen fokuserer så meget på Afrikas ungdom, at børnenes ret til skole går glemt i ny strategi

Regeringens Afrika-strategi har gode elementer om jobskabelse og unge. Desværre har man glemt børnene og den omfattende læringskrise, som plager kontinentet, skriver Sascha Faxe.

Hvis børn ikke lærer at læse, skrive og regne, bliver de aldrig i stand til at tage de erhvervs- eller kandidatuddannelser, som regeringen gerne vil fremme, skriver Sascha Faxe.
Hvis børn ikke lærer at læse, skrive og regne, bliver de aldrig i stand til at tage de erhvervs- eller kandidatuddannelser, som regeringen gerne vil fremme, skriver Sascha Faxe.Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Sascha Faxe
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En af de største barrierer for en positiv udvikling i Afrika er, at ni ud af ti af alle tiårige i dag ikke kan læse og forstå en simpel tekst. Dette er dybt alarmende, fordi det betyder, at mange senere får vanskeligt ved at uddanne og dygtiggøre sig, hvilket igen øger risikoen for, at de fastholdes i fattigdom og arbejdsløshed.

Da udenrigsministeren for et par uger siden løftede lidt af sløret for dele af den nye Afrika-strategi, glædede jeg mig derfor over, at det blandt andet skete med fokus på jobskabelse og uddannelse. Desværre blev forventningerne ikke rigtig indfriet, da hele strategien blev lagt frem 26. august.

Ganske vist indeholder den positive toner om unge, jobskabelse og et særligt kandidatprogram for unge afrikanere – og ros for det – men Afrikas børn og den store læringskrise, som plager kontinentet, glimrer ved sit fravær.

Regeringen overser Afrikas børn

Det er sådan set enkelt: Hvis børn ikke lærer at læse, skrive og regne, bliver de aldrig i stand til at tage de erhvervs- eller kandidatuddannelser, som regeringen gerne vil fremme.

Netop derfor giver det god mening, at Den Afrikanske Union har valgt at dedikeret 2024 til uddannelse – så meget desto mere undrer vi i Alternativet os over, at børn er så fraværende i en 40 sider lang strategi, og at der ikke er større fokus på at styrke adgangen til og kvaliteten i grundskoleuddannelsen, der som nævnt er en forudsætning for, at flere børn senere hen kan tage en kandidatuddannelse.

Det er åbenlyst vigtigt, at flere børn får en plads i klasselokalet.

Sascha Faxe
Udviklingsordfører (ALT)

I Alternativet ser vi frem til at arbejde videre med regeringen og Folketinget om Danmarks samarbejde og engagement med vores afrikanske naboer.

Det fortjener ros, at Afrika er kommet højere op på regeringens dagsorden, men det er mindst lige så vigtigt, at Danmark sætter ind med hjælp og kompetencer dér, hvor vi kan gøre en forskel.

Her må vi ikke glemme børnene og deres muligheder for at gå i skole og tage en uddannelse.

Afrika ventes i 2055 at være hjemsted for mere end en milliard børn og unge under 18 år, og derfor bør en styrkelse af børns uddannelsesmuligheder være et vigtigt fokusområde, når forhandlingerne om den næste udviklingspolitiske strategi snart går i gang.

For Alternativet vil det i den forbindelse være en prioritet, at Danmark styrker partnerskaberne med civilsamfund, og at man øger støtten til FN’s multilaterale fonde, Education Cannot Wait (ECW) og Global Partnership for Education (GPE), som begge er med til at sikre, at flere børn kommer i skole.

Undervisning er nøglen til udvikling

Det er åbenlyst vigtigt, at flere børn får en plads i klasselokalet – men, som man også kan læse af mine indledende bemærkninger, er det mindst lige så vigtigt at styrke kvaliteten i undervisningen, så flere børn lærer at læse, skrive og regne.

Dette kan eksempelvis sikres ved, at flere lærere er uddannede og får løn for deres arbejde. Sidst, men ikke mindst, er det særlig vigtigt at fremme pigers adgang til skole og uddannelse.

Læs også

For hvert år en pige går i skole stiger hendes forventede indkomst med ti til 20 procent, og samtidig ved vi, at risikoen for at blive misbrugt eller giftet bort i en tidlig alder falder, når piger går i skole.

Der er mange gode grunde til, at børn, skole og uddannelse bør fylde langt mere i udviklingsindsatsen på det afrikanske kontinent.

I Alternativet ser vi frem til at diskutere dette med regeringen og Folketingets partier, når vi snart indleder drøftelserne om den nye udviklingspolitiske strategi, hvor Afrika forventes at blive et centralt tema.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sascha Faxe

MF (ALT)
Medievidenskab

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024