Debat

Oxfam Ibis og EuroMed Rights: IMF's ekstragebyrer på lån til kriseramte lande er i strid med konventionerne

Det er dyrt at stå i gæld til den Internationale Valuta Fond, hvis man er et fattigt land. Fonden pålægger nemlig kriseramte økonomier tillægsgebyrer, netop fordi de er i krise, men det er i strid med menneskerettighederne, skriver Frederik Johannisson og Christian Hallum.

Ekstragebyrerne er i strid med IMF's egne vedtægter samt menneskerettighedskonventionerne: Fondens allerførste artikel fastslår, at IMF-lån ikke må være "ødelæggende for national eller international velstand," skriver Frederik Johannisson og Christian Hallum.
Ekstragebyrerne er i strid med IMF's egne vedtægter samt menneskerettighedskonventionerne: Fondens allerførste artikel fastslår, at IMF-lån ikke må være "ødelæggende for national eller international velstand," skriver Frederik Johannisson og Christian Hallum.Foto: Johannes Christo/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvis ikke det var for IMF's ekstra lånegebyrer, ville Egypten kunne trække millioner ud af fattigdom. Landet betaler mere end 1,15 milliarder kroner i ekstragebyrer hvert år, ud over deres ordinære årlige gældsbetjening til IMF.

Hvis fonden stoppede sin praksis, kunne den egyptiske regering for eksempel bruge disse midler til at udvide sit sociale sikkerhedsnet til at inkludere yderligere 688 tusind egyptiske familier, der lever under fattigdomsgrænsen. Dette ville reducere landets fattige med mere end ni procent.

Ekstragebyrer, på engelsk kaldet surcharges, er udgifter tillagt almindelige renter og gebyrer, som lande skal betale, hvis de har høje niveauer af IMF-gæld. De ekstra gebyrer er baseret på størrelse og længde af lån og kan mere end fordoble landes låneomkostninger.

Globalt er 14 lande pålagt disse tillæg – alle lande i alvorlig økonomisk krise. I Mellemøsten og Nordafrika (MENA) er det Jordan, Egypten og Tunesien.

Argumenter for tillæg er forældede

Ifølge IMF er årsagen bag ekstragebyrerne at øge landenes motivation til at tilbagebetale deres lån. Det er også begrundet som et nødvendigt bidrag til IMF's reserver.

Ekstragebyrerne er i strid med international menneskerettighedslov, der dikterer, at lande ikke må diskrimineres på grund af deres økonomiske status

Frederik Johannisson og Christian Hallum
Hhv. programkoordinator, EuroMed Rights og skatteekspert, Oxfam Ibis

Men med de problematiske politiske betingelser, der følger med lånene, såsom dybe nedskæringer i de sociale investeringer, vil lande næppe fortsætte med IMF-aftaler, hvis de ikke var i dyb nød. De kan med andre ord ikke bare vælge at betale tilbage hurtigere, netop fordi de er i krise.

Desuden er sådanne ekstra indtægter ikke nødvendige for at sikre IMF's økonomiske robusthed, da IMF's økonomi er sund.

De ekstra gebyrer udgør omkring 0,18 procent af IMF's samlede ressourcer til rådighed for udlån, og derfor påvirker sådanne indtægter ikke fondens lånekraft. Og selvom fonden havde behov for yderligere finansiel sikkerhed, hvorfor skulle det så være de mest kriseramte lande, der skulle bære det ansvar?

Ekstragebyrerne er ikke bare ubelejlige gebyrer, de er i strid med IMF's egne vedtægter samt menneskerettighedskonventionerne: Fondens allerførste artikel fastslår, at IMF-lån ikke må være "ødelæggende for national eller international velstand."

Men de er også i modstrid med international menneskerettighedslov, der dikterer, at lande ikke må diskrimineres på grund af deres økonomiske status.

Derudover må internationale finansielle institutioner ikke underminere landes evne til at generere, allokere og bruge deres ressourcers maksimale potentiale til at investere i at opnå menneskerettigheder, som de er forpligtet til ifølge international menneskerettighedslovgivning.

Læs også

Det er selvfølgelig svært at sikre sig, at et regime som Egypten lever op til sine internationale forpligtelser og dermed investerer maksimalt i sociale sikkerhedsnet, men det er ikke et argument for, at det internationale samfund mindsker landets økonomiske råderum.

En statsbankerot vil gå ud over de svageste og kvinder, der udgør familiens ubetalte sociale sikkerhedsnet, hvor derimod statsfinansierede, og i bedste fald universelle, sikkerhedsnet øger landes modstandskraft i kriser – for ikke at tale om de regionale dominoeffekter sådan et kollaps ville have.

En hel region underlagt IMF's krav

MENA-regionen er ekstremt følsom over for chok: uligheden er enorm, der er ingen universelle sociale sikkerhedsnet, og økonomierne er stærkt afhængige af import af fødevarer.

EU's medlemslande er af afgørende betydning for at kræve, at IMF sætter respekt for menneskerettigheder i centrum i sin politik og praksis

Frederik Johannisson og Christian Hallum
Hhv. programkoordinator, EuroMed Rights og skatteekspert, Oxfam Ibis

Regionen er allerede blevet rystet af økonomiske kriser, covid-19, fødevarekriser og politiske og væbnede uroligheder. En global gældskrise er varslet, men MENA-regionen lever allerede krisen: Det er den mest forgældede region i verden.

Og af de tre MENA-lande, der er underlagt ekstragebyrer, er to (Egypten og Tunesien) blandt top fem lande i verden med størst risiko for at gå statsbankerot.

Regionens sårbarhed afspejles i det store antal låneaftaler, der er lavet med IMF: 18 IMF-aftaler blev underskrevet med arabiske lande mellem 2010 og 2021, og derfor har IMF et enormt politisk aftryk på regionen.

Det er derfor katastrofalt, at IMF nu vender tilbage til sine gamle krav om nedskæringer på sociale investeringer, som ellers var sat på pause, da coronapandemien var på sit højeste.

Respekt for menneskerettigheder

EU's medlemslande er af afgørende betydning for at kræve, at IMF sætter respekt for menneskerettigheder i centrum i sin politik og praksis.

I december diskuterede IMF's bestyrelse ekstragebyrernes eksistensberettigelse, men rige lande som USA og Tyskland afviste ændringer.

EU-stater, inklusiv Danmark, må nødvendigvis bruge deres position til at sikre, at IMF udvikler sig til bedre at tilpasse sig demokratiske værdier og menneskerettigheder.

Den første og mest lavthængende frugt er at stoppe ekstragebyrer til kriseramte lande. Og næste mulighed for at drøfte det er ved Verdensbanken og IMF's forårsmøder 10-16 april.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Hallum

Skattespecialist, Oxfam Danmark

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024