Finanssektoren: Digitalisering skal gøre arbejdsmarkedet omstillingsparat
DEBAT: De økonomiske konsekvenser af corona-krisen har stillet skarpt på behovet for et mere omstillingsparat arbejdsmarked. Her kan vores erfaringer med hjemmearbejde os hjælpe os til at skabe et arbejdsmarked, der er klar til fremtiden, skriver Mariane Dissing.
Af Mariane Dissing
Direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
På kort tid er vækstudsigterne for Danmark og verdensøkonomien blevet vendt på hovedet.
For blot et halvår siden forventede de fleste økonomer, at væksten i Danmark vil blive omkring halvanden procent i 2020 og de følgende år.
Men her et halvår senere er situationen helt anderles. Forventning er nu, at vi skal være glade, hvis vi i 2022 har det samme velstandsniveau som i 2019.
Jeg mener derfor, at vi bør se indad og spørge os selv, om det danske arbejdsmarked er klar til at imødekomme fremtidens behov.
Mariane Dissing
Direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Forskellen mellem de to scenarier er til at føle på. I store tal vurderes velstandstabet i 2021 at løbe op i omkring 100 milliarder kroner eller omkring 20.000 kroner per voksne dansker.
Vi skal se indad
Corona-krisen kunne ikke forudses, og i en lille åben økonomi som den danske, er det også svært at opretholde høj vækst, når efterspørgslen på verdensmarkederne falder dramatisk.
Men krisen bør give os en påmindelse om, at tingene kan gå stærkt og konsekvenserne kan være store, hvis vi ikke handler i tide.
Jeg mener derfor, at vi bør se indad og spørge os selv, om det danske arbejdsmarked er klar til at imødekomme fremtidens behov, hvor der stilles markant højere krav til virksomhedernes omstillingsparathed og ikke mindst kompetencekravene hos helt almindelige danske lønmodtagere.
Danske virksomheder har historisk været gode til at omsætte globalisering og ny teknologi til høj beskæftigelse og velstand. Men corona-krisen har lært os, at graden af omstillingsparathed og kompetenceudvikling skal være endnu større i fremtiden.
Der er derfor behov for at ændre fokus og igangsætte den aktive arbejdsmarkedspolitik tidligere end i dag. Det skal gøres ved løbende at kompetenceudvikle de beskæftigede, så de har det rette vidensniveau og kompetencer.
Det vil gøre de beskæftigede og virksomhederne bedre i stand til at omstille sig, når behovet opstår, og samtidig vil de samfundsmæssige omkostninger ved ledighed blive reduceret.
Aktiv kompetencepolitik
Fremtidens flexicurity-model bør derfor have større fokus på aktiv kompetencepolitik og mindre fokus på de mange ordninger i den nuværende aktive arbejdsmarkedspolitik, som ikke øger beskæftigelsen.
Derfor er det også ærgerligt, at en fornyelig offentliggjort analyse fra DEA viser, at de offentlige udgifter til de videregående efteruddannelser i perioden 2009-2018 er halveret.
I FA kan vi se, at vores medlemsvirksomheder under corona-krisen har lært, at hjemmearbejde kan løse eksempelvis udviklingsopgaver, større analyseopgaver og kontrolopgaver mere effektivt.
Samtidig har kunderne og medarbejderne fået større mod på flere digitale møder, der kan give begge parter store tidsbesparelser.
Corona-krisen har tvunget os til at tænke mere digitalt, og her ser FA’s medlemsvirksomheder, at der fortsat er et stort uforløst potentiale. Digitaliseringens mange muligheder skal vi derfor udforske i den kommende tid, og denne læring kan forhåbentligt gøre det danske arbejdsmarked mere omstillingsparat, når fremtidens kriser igen rammer Danmark.
Beskæftigelsesministeren tilkendegav inden corona-krisen, at der var behov en kritisk gennemgang af jobcentrenes indsat.
Denne indsat er nu blevet mere aktuel, ligesom flere har fået øjnene op for behovet for kompetenceudvikling af de beskæftigede. Jeg håber derfor, at vores læring af corona-krisen kan hjælpe os til at skabe et arbejdsmarked, der er klar til fremtiden.
Temadebat: Fra jobfest til krise – hvad gør vi nu?
Coronakrisen har sendt tusindvis af borgere ud i arbejdsløshed.
For at undgå fyringer og virksomhedslukninger har regeringen med udgangspunkt i trepartsaftaler lanceret hjælpepakker for op mod 285 milliarder kroner. 150.000 har indtil videre gjort brug af lønkompensationen, som hjælpepakkerne blandt andet giver mulighed for.
Hvordan vi håndterer udfordringerne og arbejdsløsheden i kølvandet på coronakrisen? Hvad kan hårdt ramte brancher selv gøre for at håndtere ledigheden? Hvilke yderligere initiativer skal politikerne, der har givet håndslag på hjælpepakkerne, iværksætte? Og kan vi grundlæggende reformere værdikæden for at undgå, at kriser rammer de mindst uddannede og svageste grupper hårdest?
Her er aktørerne:
- Camilla Gregersen, formand, Dansk Magisterforening
- Erik E. Simonsen, underdirektør, Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
- Hans Andersen (V), medlem af Folketinget og beskæftigelsesordfører
- Helle Linnet, landsformand, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD)
- Henrik Bach Mortensen, direktør, Ledernes Hovedorganisation
- Karsten Hønge (SF), medlem af Folketinget, politisk ordfører, arbejdsmarked- og beskæftigelsesordfører
- Karsten Mølgaard Jensen, direktør, Ase
- Kim Simonsen, forbundsformand, HK Danmark
- Lars Qvistgaard, formand, Akademikerne
- Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
- Mia Amalie Holstein, cheføkonom, SMVdanmark
- Per Christensen, forbundsformand, 3F
- Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef, Dansk Erhverv
- Peter Hummelgaard (S), medlem af Folketinget og beskæftigelsesminister
- Samira Nawa (R), medlem af Folketinget og beskæftigelsesordfører
- Steen Nielsen, underdirektør, Dansk Industri
- Torben Poulsen, formand, Danske A-kasser
- Thomas Kastrup-Larsen (S), formand, KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg
- Mariane Dissing, direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected].