Venstre vil liberalisere havneloven
Anders Jerking
RedaktionschefPå Danske Havnes konference i Århus understregede de begge, at der er behov for at justere havneloven, så havnene bliver bedre rustet til fremtidens opgaver.
"Havnene står med store udfordringer om effektive transportløsninger, og hvis havnene skal være effektive, så må loven også være tidssvarende og matche efterspørgslen," sagde den nyudnævnte transportminister, Hans Christian Schmidt (V), på konferencen.
Han pegede på, at servicetjekket blandt andet skal fokusere på, hvilke organisationsformer loven tillader.
Flere frihedsgrader
Både transportministeren og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, pointerede, at den grønne transportaftale fra sidste år sikrede mange penge til veje og jernbaner til og fra havnene. Nu er det så tid til at fokusere på havnenes rammevilkår.
Tre politiske problemer - ifølge Uffe Steiner Jensen, formand for Danske Havne:
1) Der er behov for at sikre en endelig aftale om isbryder-ordningen, så havnene fremover slipper for at betale til isbryderne. Den lange vinter har vist, at havnene kan klare opgaven selv. "Så må staten klare isbrydningen på hovedfærdselsårerne, ligesom det offentlige rydder sne på motorvejene," siger Steiner Jensen.
2) Liberaliseringen af lods-ordningen er slået fejl og må laves om. Lodsordningerne er blevet for dyre særligt i de små havne. Det kan få skibe til at fravælge havnene, frygter Danske Havne.
3) Sejlrender og havne sander til, fordi Miljøministeriet ikke har afklaret reglerne om, hvad havnene må stille op med det sand, de fjerner fra bunden. I Frederikshavn er vanddybden faldet med halvanden meter - det kan betyde, at skibe vælger havnen fra. Sandet, som havnene fjerner, bliver deponeret på såkaldte spulefelter. Miljøministeriet mener, at spulefelterne skal reguleres efter samme regler som kontrollerede lodsepladser, men det er helt urimeligt, for sandet er stort set ikke forurenet, mener Danske Havne. "Det er en meget alvorlig sag for havnene, og det er vigtigt, at der snart kommer en afklaring," siger Uffe Steiner Jensen.
"Havnene skal have flere frihedsgrader til at investere, så de bliver endnu bedre rustet til at udvikle deres erhvervsaktivitet. Det vil være et fokuspunkt," siger Kristian Pihl Lorentzen.
Han mener, at havnene i højere grad skal kunne tiltrække private investorer - for eksempel store transportvirksomheder.
"Når der også er private investorer som medejere af havnene, så giver det den bedst drevne forretning," siger han og understreger, at det offentlige stadig skal svinge taktstokken på havnen.
Kristian Pihl Lorentzen understreger dog, at loven stadig skal have bindinger, så nyttige havnearealer ikke bliver nedlagt til fordel for nye boligområder.
"Vi ønsker ikke, at man indskrænker havnenes erhvervsaktivitet. Havnene er hele Danmarks porte, det er ikke kun lokalområdets havn," siger han.
Investeringer i udlandet
Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen, hilser Venstres udspil velkomment.
"Der er bestemt brug for at nedbryde barrierer, så havnene får større bevægelsesfrihed - for eksempel til at påtage sig mere kommercielle opgaver," siger han.
Han peger på, at danske havne bør have mulighed for at investere i udlandet - det har de ikke i dag.
"Det kunne for eksempel være, at det ville være klogt at investere i begge ender af en færgeforbindelse, så man bedre kan fastholde ruten."
Et andet ønske er, at havnene får lov at eje og investere i arealer uden for havne-områderne, for eksempel til containere.
"Der ligger en række restriktioner på, hvad havnene må bruge penge på og investere i, men vi ville gerne kunne tilbyde et bedre produkt til virksomhederne, så vi fremmer transportkæden," siger Uffe Steiner Jensen.
Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, vil ikke afvise ændringer i havneloven.
"Vi er meget optagede af at sikre havnene de bedste muligheder, så vi får transporteret så meget gods til søs som muligt," siger han.