Analyse af 
Daniel Bue Lauritzen

En højredrejning ved EU-valget kan bremse den grønne transportpolitik

EU har gennemført talrige nye tiltag mod transportsektorens klimabelastning i den seneste periode. Men nu svinger magten i Europa-Parlamentet efter alt at dømme mod højre. Kan de transportpolitiske milepæle overleve den forventede højredrejning? 

EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har stået i spidsen for Fit for 55-planen med masser af grøn regulering af transportsektoren. Men nu vil formandens eget tyske parti rulle en af hjørnestenene tilbage.&nbsp;<br>
EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har stået i spidsen for Fit for 55-planen med masser af grøn regulering af transportsektoren. Men nu vil formandens eget tyske parti rulle en af hjørnestenene tilbage. 
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Siden Ursula von der Leyen som spydspids for EU-Kommissionen fremlagde sin Fit for 55-pakke for snart tre år siden, har EU banket en lang række transportpolitiske hegnspæle i jorden.

Der er blevet indført krav om brug af bæredygtigt brændstof til lands, vands og i luften, nedlagt forbud mod nye benzin- og dieselbiler fra 2035 og taget beslutning om, at brændstof skal omfattes af det europæiske kvotemarked fra 2027.

Men nu kan skiftende politiske vinde på kontinentet blæse hegnspælene omkuld.

Da den siddende kommission blev udpeget, skete det på et stærkt grønt mandat efter europaparlamentsvalget i 2019, hvor den konservative EPP-gruppe, de europæiske socialdemokrater og de liberale i Renew etablerede et stærkt flertal over midten.

Men fem år og en invasion fra fremmede magter på kontinentet senere ser det ud til, at magtbalancen i Europa-Parlamentet vil rykke sig. 

I meningsmålingerne står både EPP og socialdemokraterne til mindre tilbagegang og Renew til regulære klø. Det samme gør venstrefløjen og den grønne gruppe, mens de konservative EU-skeptikere i ECR står til fremgang.

Læs også

Det ydre højre kræver indrømmelser

Alt i alt ser det ud til, at magten i Europa-Parlamentet rykker mod højre, når stemmerne er talt op efter valget 9. juni, og det kan få betydning for, hvordan den kommende Kommission vil arbejde. 

Ursula von der Leyen vil således på forhånd ikke afvise, at hun vil skele mod det yderste højre, når hun skal finde sine politiske samarbejdspartnere i den nye periode.

Det kan få betydning for ambitionsniveauet for transportsektorens grønne omstilling. 

Især forbuddet mod benzin- og dieselbiler i 2035, der sidste år blev vedtaget efter en hård fødsel, hvor særligt Tyskland efter pres fra landets store bilindustri stillede sig på bagbenene, ser vakkelvornt ud.

Under de afsluttende forhandlinger om forbuddet fik tyskerne ændret i aftalen, så forbrændingsmotoren ikke blev lagt helt i graven, men fra 2035 kun vil være lovlig, hvis den kører på CO2-neutralt brændstof.

Men nu går de tyske kristendemokrater, kommissionsformand Ursula von der Leyens eget parti, til valg på at droppe forbuddet helt.

I Danmark bakker kandidaterne i tråd med vores erhvervsliv og regeringen generelt set op om skrappe EU-krav til den grønne omstilling, men også her findes modstanden.

Blandt andet har Dansk Folkepartis spidskandidat, Anders Vistisen, udtalt sig stærkt kritisk i Altinget om både 2035-forbuddet og det nye CO2-kvotemarked på brændstof til vejtransporten.

Læs også

Magtkampe venter

Spørgsmålet er så, om det højrenationale momentum bliver omsat til klima- og transportpolitiske sejre for et nyt flertal efter valget

Det kan Europa-Parlamentet på grund af magtfordelingen mellem de europæiske institutioner, hvor Europa-Kommissionen har udlægget på de fleste sager, ikke sikre sig selv. 

Men når stemmerne er talt op, og Europa-Parlamentet er nedsat, skal også Europa-Kommissionen gensammensættes.

Det kræver accept af det nye parlament, og det er her, at den nye samling med en eventuelt mere højrevendt sammensætning har muligheden for at kræve, at den ny magtbalance skal afspejle sig i det politiske program for den kommende periode. 

Her vil transportlobbyisterne især holde øje med, om de grønne grønne tiltag virkelig bliver kastet på bålet, sådan som dele af højrefløjen har krævet det i løbet af valgkampen.

Overlever 2035-forbuddet mod benzin- og dieselbiler? Slækkes der på krav til omstilling af fly, lastbiler og skibe?

Hvis tiltagene bliver droppet, bliver det dog næppe uden kamp.

I Kommissionen vil det uden tvivl opfattes som et smerteligt nederlag, hvis den allerede nu må rulle de tiltag fra Fit for 55-pakken, der var Ursula von der Leyens store prestigeprojekt i den seneste periode, tilbage.

Samtidig vil Ursula von der Leyen efter alt at dømme stadig være afhængig af støtte fra både begge de gamle partnere i den liberale og socialdemokratiske. Så hvor langt vil og kan hun træde mod højre, uden at bukserne slår revner?

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ursula von der Leyen

Formand, EU-Kommissionen, fhv. forsvarsminister, Tyskland (CDU)
KA i folkesundhedsvidenskab (2001), cand.med. (Mediziniche Hochschule, Hannover, 1991)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024