Debat

Forsikring & Pension om egenbetaling på ældrepleje: Reformen er et godt udgangspunkt. Nu skal vi indfri potentialet

Ældrereformaftalen kan potentielt forbedre mulighederne for godt samspil mellem skatte- og privatfinansieret ældrepleje. Men det står og falder med, hvordan aftalen bliver udmøntet i praksis, skriver Jan V. Hansen.

Ældrereformen sikrer 100 procent garanterede lån og ydelsesstøtte, når nye plejeboliger skal bygges. Det vil bidrage til at løse den massive mangel på boligtilbud til ældre, skriver Jan V. Hansen 
Ældrereformen sikrer 100 procent garanterede lån og ydelsesstøtte, når nye plejeboliger skal bygges. Det vil bidrage til at løse den massive mangel på boligtilbud til ældre, skriver Jan V. Hansen Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Jan V. Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I sommeren 2023 var der gang i den politiske debat om mulige finansieringsordninger, der kan supplere den kommunale ældrepleje.

Debatten stoppede dog brat, da regeringspartierne i en fælles udmelding gjorde det klart, at deres fokus var at levere på de mål for ældreområdet, som fremgår af regeringsgrundlaget – og dermed ikke på supplementsordninger.

Der er efterfølgende indgået en bred politisk aftale om reform af ældreområdet, som blandt andet åbner for at tilkøbe ydelser på de nye lokalplejehjem, som i dag kun findes på friplejehjemmene.

Det giver anledning til at overveje, hvordan vi sikrer, at så mange som muligt kan gøre brug af tilkøbsmulighederne som et supplement, hvor det giver mening.

På baggrund af den nye politiske aftale står vi i forsikrings- og pensionsbranchen klar til at gå i dialog om, hvor og hvordan vi som branche kan understøtte en stærk offentlig kernevelfærd. 

Fleksible plejepakker på et transparent grundlag

Ældrereformaftalen kan potentielt forbedre mulighederne for godt samspil mellem skatte- og privatfinansieret ældrepleje. Men det står og falder med, hvordan aftalen bliver udmøntet i praksis.

I pensionsbranchen er der stor interesse for at bygge plejeboliger, og der bliver konkurreret skarpt om at vinde opgaverne. 

Jan V. Hansen
Direktør, Forsikring & Pension

Et godt samspil mellem offentlig- og privat velfærd forudsætter, at det står klart for borgere og virksomheder, hvilken hjælp man har ret til.

I det perspektiv er det glædeligt, at den nye aftale ligger op til, at tildelingen af de nye fleksible plejepakker skal ske på et transparent fagligt grundlag.

Vi kan se på Holland og Tyskland – som begge har lang erfaring med fleksible plejepakker – at der nemt og ubureaukratisk kan skabes fuld transparens om borgernes rettigheder. 

I forsikrings- og pensionsbranchen er vi også tilfredse med, at ældrereformaftalen styrker transparens og retssikkerhed omkring fastsættelsen af takster til afregning af friplejehjem.

Der er massiv mangel på både plejeboliger og mere mangfoldige boligtilbud til vores ældre. Her er fair og gennemsigtige takster ikke mindst afgørende for, at markedet for privat plejeboligbyggeri reelt kan fungere.

I vores branche vil vi gerne bidrage til at realisere det politiske mål om 3.000 nye lokal- og friplejeboliger inden 2030. 

Skattekronerne skal bruges der, hvor der er behov for dem 

Den politiske aftale fastsætter også, at der fremadrettet skal benyttes en fælles sats til beregning af plejehjemstaksterne, og her er der et stort forenklings- og afbureaukratiseringspotentiale, hvis udmøntningen gribes ambitiøst an.

Det kan gavne både kommuner, friplejeoperatører og de investorer, som skal bygge plejeboligerne.

Temadebat

Skal vi selv betale for ældreplejen i fremtiden?
Skal vi i fremtiden spare op til den pleje og professionelle omsorg, som vi får brug for, når vi bliver gamle?

Det sætter Altinget Ældre til debat blandt en række aktører. Læs hele oplægget til debatten. 

Om Altingets temadebatter
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive til Katja Gregers Brock på [email protected]

I forlængelse heraf bliver der også etableret en ny myndighedsfunktion, som skal føre tilsyn med taksterne, hvilket kan fremme dialog, transparens og forudsigelighed om takstøkonomien - til gavn for borgere, operatører og investorer. 

I pensionsbranchen er der stor interesse for at bygge plejeboliger, og der bliver konkurreret skarpt om at vinde opgaverne.

I visse yderområder af landet er det dog vanskelige at sikre flere friplejeboliger på rene markedsvilkår, og derfor er det fornuftigt, at den endelige politiske ældre aftale har indført en model med 100 procent garanterede lån og ydelsesstøtte, som dog er klart målrettet de områder, hvor der ikke kan etableres ustøttede friplejeboliger.

Det er et sundt princip, som sikrer, at skattekronerne bruges der, hvor der er behov for dem, og i sidste ende giver det også flest plejeboliger for pengene.

Ældreaftalen giver et stærkt afsæt og gode muligheder for bedre offentlig-privat samarbejde om både mere mangfoldige boliger og velfærdsydelser til vores ældre. I de kommende år handler det om at realisere dem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024