Overblik: Så godt går det i skattevæsenet ifølge regeringen
DOKUMENTATION: Skatteminister Karsten Lauritzen (V) præsenterede tirsdag skatteforvaltningens resultater siden 2015. Se hovedpunkterne her.
![Skatteminister Karsten Lauritzen fremlagde tirsdag oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift". ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/180762/53148.jpg)
![Andreas Arp](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5173-andreas-arp-2-48.jpg)
Andreas Arp
Journalist og redaktørEfter flere års dårlige sager om milliardsvindel med skattekroner, svigtende kontrol og en dykkende tillid til skattevæsenet, går det nu fremad.
Det er ét af hovedbudskaberne i en ny udgivelse fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), der gør status over skattevæsenets udvikling siden 2015, hvor man begyndte arbejdet med den nye skatteforvaltning. Samtidig giver ministeren et bud på vejen frem i de kommende år. Hans analyse viser, at der er behov for 13 milliarder ekstra for at genoprette skattevæsenet frem mod 2025.
I oplægget konkluderer Lauritzen og Skatteministeriet, at den danske skatteforvaltning i dag er velfungerende, når det gælder kerneopgaven.
Desuden er der fremskridt på de områder, der i de seneste år har været genstand for kritik og har haft behov for systematisk genoprettelse, hedder det.
Det er store fremskridt, når man sammenligner med den skatteforvaltning, jeg overtog i 2015.
Karsten Lauritzen (V)
Skatteminister
Det gælder både områderne for udbytteskat, gældsinddrivelse og ejendomsvurderinger, men også regnskabsområdet.
"Det er store fremskridt, når man sammenligner med den skatteforvaltning, jeg overtog i 2015," sagde skatteministeren i forbindelse med præsentationen.
Derfor er han "ærgerlig over, at der i offentligheden fortsat er stor fokus på de mange dårlige sager og omvendt meget lidt fokus på de mange
gode resultater, der er nået," skriver han i sit forord til udgivelsen.
Her får du hovedpunkterne fra oplægget:
Kerneopgaven
- Siden 2015 er de samlede årlige indtægter fra skatter og afgifter vokset løbende. Fra 940 milliarder kroner i 2015 til 1.030 milliarder kroner i 2019.
- Personskatter udgør 55 procent af de samlede skatte- og afgiftsindtægter. I alt 555 milliarder kroner blev i 2018 betalt i personskatter.
- 4,6 millioner danskere får hvert år en fuldautomatisk årsopgørelse. 99,6 procent af alle personskatter angives korrekt.
Udbytteskat
- Det skønnes, at der kan hjemføres et beløb i størrelsesordenen 5,5 til 6 milliarder kroner.
- Der er stævnet 470 personer og selskaber og anlagt sager for det fulde svindelbeløb, som er opgjort til 12,7 milliarder kroner.
- Antallet af medarbejdere til at kontrollere refusionsanmodninger er blevet tidoblet – fra fem i 2010 til 50 i 2018.
- Der er blevet investeret 600 millioner kroner i udbytteområdet
- En ny model er under udvikling, der skal være mere robust over for svindel med udbytterefusion.
- Udbytteområdet er blevet samlet i ét specialiseret fagområde under Skattestyrelsen.
Gældsinddrivelse
- Der er blevet investeret cirka 3,5 milliarder kroner i gældsområdet.
- Gældsstyrelsen har i 2018 inddrevet 7,1 milliard kroner.
- Gældsopgaven varetages i én specialiseret styrelse, der samles på syv lokationer mod tidligere 26 lokationer.
- I 2019 sendes op mod en million breve til skyldnere med gældsoverblik og betalingskrav.
- Cirka 500.000 skyldnere bliver i forbindelse med årsopgørelsen fra 2018 modregnet.
- Der er investeret 1,1 milliard kroner i udviklingen af et nyt gældsinddrivelsessystem.
Ejendomsvurderinger
- Der er blevet investeret 3,9 milliarder kroner i vurderingsområdet.
- I 2019 vil 80.000 boligejere få tilbudt en ny, vejledende ejendomsvurdering.
- Fra 2020 og frem modtager ejerne af 1,7 millioner ejerboliger juridisk bindende vurderinger.
- Der er investeret cirka en milliard kroner i et nyt ejendomsvurderingssystem, som vil blive taget delvist i brug i 2019.
- Vurderingsområdet har fået 400 medarbejdere mere – fra cirka 300 i 2015 til 700 i 2018.
- Vurderingsopgaven varetages i én specialiseret styrelse, der samles på fem lokationer mod tidligere 12 lokationer.
Regnskabsområdet
- Antallet af medarbejdere til regnskabsopgaven er tredoblet siden 2015, sådan at der nu er ansat 70.
- Det eksterne samarbejde mellem Rigsrevisionen og Moderniseringsstyrelsen er blevet styrket.
- Regnskabspraksissen er blevet mere tydelig.
- De regnskabsmæssige usikkerheder er blevet reduceret.
- Der er oprettet en selvstændig afdeling, som har ansvar for regnskabsopgaven.
Læs hele oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift" her.
Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/person/2018/karsten-lauritzen.jpg)