Overblik: Så godt går det i skattevæsenet ifølge regeringen

DOKUMENTATION: Skatteminister Karsten Lauritzen (V) præsenterede tirsdag skatteforvaltningens resultater siden 2015. Se hovedpunkterne her.

Skatteminister Karsten Lauritzen fremlagde tirsdag oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift". 
Skatteminister Karsten Lauritzen fremlagde tirsdag oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift". Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Efter flere års dårlige sager om milliardsvindel med skattekroner, svigtende kontrol og en dykkende tillid til skattevæsenet, går det nu fremad.

Det er ét af hovedbudskaberne i en ny udgivelse fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), der gør status over skattevæsenets udvikling siden 2015, hvor man begyndte arbejdet med den nye skatteforvaltning. Samtidig giver ministeren et bud på vejen frem i de kommende år. Hans analyse viser, at der er behov for 13 milliarder ekstra for at genoprette skattevæsenet frem mod 2025.

I oplægget konkluderer Lauritzen og Skatteministeriet, at den danske skatteforvaltning i dag er velfungerende, når det gælder kerneopgaven.

Desuden er der fremskridt på de områder, der i de seneste år har været genstand for kritik og har haft behov for systematisk genoprettelse, hedder det.

Det er store fremskridt, når man sammenligner med den skatteforvaltning, jeg overtog i 2015.

Karsten Lauritzen (V)
Skatteminister

Det gælder både områderne for udbytteskat, gældsinddrivelse og ejendomsvurderinger, men også regnskabsområdet.

"Det er store fremskridt, når man sammenligner med den skatteforvaltning, jeg overtog i 2015," sagde skatteministeren i forbindelse med præsentationen. 

Derfor er han "ærgerlig over, at der i offentligheden fortsat er stor fokus på de mange dårlige sager og omvendt meget lidt fokus på de mange
gode resultater, der er nået," skriver han i sit forord til udgivelsen.

Her får du hovedpunkterne fra oplægget:

Kerneopgaven

  • Siden 2015 er de samlede årlige indtægter fra skatter og afgifter vokset løbende. Fra 940 milliarder kroner i 2015 til 1.030 milliarder kroner i 2019.
  • Personskatter udgør 55 procent af de samlede skatte- og afgiftsindtægter. I alt 555 milliarder kroner blev i 2018 betalt i personskatter.
  • 4,6 millioner danskere får hvert år en fuldautomatisk årsopgørelse. 99,6 procent af alle personskatter angives korrekt.

Udbytteskat

  • Det skønnes, at der kan hjemføres et beløb i størrelsesordenen 5,5 til 6 milliarder kroner.
  • Der er stævnet 470 personer og selskaber og anlagt sager for det fulde svindelbeløb, som er opgjort til 12,7 milliarder kroner.
  • Antallet af medarbejdere til at kontrollere refusionsanmodninger er blevet tidoblet – fra fem i 2010 til 50 i 2018.
  • Der er blevet investeret 600 millioner kroner i udbytteområdet
  • En ny model er under udvikling, der skal være mere robust over for svindel med udbytterefusion.
  • Udbytteområdet er blevet samlet i ét specialiseret fagområde under Skattestyrelsen.

Gældsinddrivelse

  • Der er blevet investeret cirka 3,5 milliarder kroner i gældsområdet.
  • Gældsstyrelsen har i 2018 inddrevet 7,1 milliard kroner.
  • Gældsopgaven varetages i én specialiseret styrelse, der samles på syv lokationer mod tidligere 26 lokationer.
  • I 2019 sendes op mod en million breve til skyldnere med gældsoverblik og betalingskrav.
  • Cirka 500.000 skyldnere bliver i forbindelse med årsopgørelsen fra 2018 modregnet.
  • Der er investeret 1,1 milliard kroner i udviklingen af et nyt gældsinddrivelsessystem.

Ejendomsvurderinger

  • Der er blevet investeret 3,9 milliarder kroner i vurderingsområdet.
  • I 2019 vil 80.000 boligejere få tilbudt en ny, vejledende ejendomsvurdering.
  • Fra 2020 og frem modtager ejerne af 1,7 millioner ejerboliger juridisk bindende vurderinger.
  • Der er investeret cirka en milliard kroner i et nyt ejendomsvurderingssystem, som vil blive taget delvist i brug i 2019.
  • Vurderingsområdet har fået 400 medarbejdere mere – fra cirka 300 i 2015 til 700 i 2018.
  • Vurderingsopgaven varetages i én specialiseret styrelse, der samles på fem lokationer mod tidligere 12 lokationer.

Regnskabsområdet

  • Antallet af medarbejdere til regnskabsopgaven er tredoblet siden 2015, sådan at der nu er ansat 70.
  • Det eksterne samarbejde mellem Rigsrevisionen og Moderniseringsstyrelsen er blevet styrket.
  • Regnskabspraksissen er blevet mere tydelig.
  • De regnskabsmæssige usikkerheder er blevet reduceret.
  • Der er oprettet en selvstændig afdeling, som har ansvar for regnskabsopgaven.

Læs hele oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift" her. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024