Kronik

Seniorforsker: Rusland og Kinas parløb i Arktis giver Nato dundrende hovedpine

Det russisk-kinesiske samarbejde i Arktis udgør en udfordring for USA såvel som for de øvrige arktiske nationer. Imidlertid afspejler situationens alvor sig ikke i landenes forsvar, skriver Liselotte Odgaard.

Kina har en interesse i at bruge sin finansielle og teknologiske tyngde til at sikre, at Rusland forbliver en magtfaktor, der binder betydelige ressourcer i USA og Europa, skriver Liselotte Odgaard.
Kina har en interesse i at bruge sin finansielle og teknologiske tyngde til at sikre, at Rusland forbliver en magtfaktor, der binder betydelige ressourcer i USA og Europa, skriver Liselotte Odgaard.Foto: Vladimir Isachenkov/AP/Ritzau Scanpix
Liselotte Odgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ruslands samarbejde med Kina skaber voksende sikkerhedsudfordringer for de arktiske Nato-lande samtidig med, at begrænsede forsvarsbudgetter gør det vanskeligt at møde behovet for oprustning på tværs af alle værn og til indsættelse over et stort geografisk område.

Selv USA er udfordret af det styrkede russisk-kinesiske samarbejde og mærker især udfordringerne i Beringsstrædet mellem USA's nordligste stat, Alaska, og den russiske Tjuktjerhalvø.

Beringsstrædet er indgangen til Ishavet fra Stillehavet og udgør således en parallel til Greenland-Iceland-UK-gabet (GIUK), som er indgangen til Ishavet fra Atlanterhavet. Begge maritime korridorer er af hastigt voksende betydning for Natos sikkerhed.

Northern Sea Route, Ruslands maritime transportvej i den arktiske region, forbinder den vestlige del af russisk Arktis, hvor hovedparten af landets atomdrevne og atombevæbnede ubåde er stationeret, med den østlige del hvor Stillehavsflåden har hovedbase.

Northern Sea Route er ved at blive koblet op på Kinas polare silkevej. Havne, jernbaner og veje forbinder i dag Rusland og Kina til lands og til vands i et tæt netværk, der løbende udbygges, og som tillader de to at udvide deres økonomiske og strategiske samarbejde udenom USA's alliancesystem. For eksempel udbygger Rusland og Kina i fællesskab oliefelterne i Payakha, der huser et af de største arktiske olielagre og en råoliehavn.

Indtil videre har de holdt sig til internationalt farvand, men de to strategiske partnere bevæger sig tættere og tættere på amerikansk farvand år for år.

Liselotte Odgaard
Senior Fellow, Hudson Institute

Rusland og Kina samarbejder også om udbygningen af den russiske Zarubino havn, der ligger sydvest for Vladivostok tæt på grænsen til Kina. Ambitionen er at bygge den største havn i Nordøstasien med kapacitet til at håndtere 60 millioner tons gods om året, og havnen forbindes via jernbaner til det kinesiske fastland udenom andre lande.

Desuden er det russiske atomagentur, Rosatom, og det kinesiske containerrederi, Hainan Yangpu NewNew Shipping, i 2024 gået sammen om at designe og bygge fem isklasse containerskibe og stå for driften af en ny nordlig containerrute, der skal sikre helårspassage via Northern Sea Route.

Rusland er også i færd med at digitalisere den arktiske transportkorridor, igen med støtte fra Kina. For eksempel indgår der kinesisk fibernet såvel som russiske komponenter i det kabel, Rusland lægger ned langs sin arktiske kystlinje fra Teriberka i vest til Vladivostok i øst. Det såkaldte Polarekspres kabel forventes at kunne levere internet til hele den arktisk russiske region fra 2026.

Russisk-kinesiske ambitioner i Arktis

En udbygget energi- og transportinfrastruktur langs Ruslands arktiske kyst vil gøre det lettere at patruljere Northern Sea Route, udføre undersøisk vedligeholdelse og gennemføre offensive operationer mod fjendtlige fartøjer.

Petropavlovsk-Kamchatsky er hovedbasen for Ruslands Stillehavsflåde på Kamtjatka halvøen. I dette område bygger Rusland baser med udrustning til ubåde som for eksempel missiler og torpedoer og dertilhørende reparations- og genforsyningsfaciliteter.

Placeringen yder bedre beskyttelse mod fjender end de gamle baser ved Vladivostok, der vender ud mod Det Japanske Hav. I dette område og helt oppe i Beringshavet afholder Rusland og Kina i dag jævnligt flådeøvelser. Indtil videre har de holdt sig til internationalt farvand, men de to strategiske partnere bevæger sig tættere og tættere på amerikansk farvand år for år.

Kina er i færd med at konstruere landets tredje isbryder. Landet råder også over "heavy lift"-skibe, som betyder, at Kina selv kan udføre bjærgningsoperationer.

Med adgang til reparations- og genforsyningsfaciliteter i Ruslands arktiske havne kan Kina egenhændigt operere langs Ruslands arktiske kystlinje fra øst til vest.

Desuden har Kina opsendt en polar satellit, der leverer værdifulde data om bevægelser i havisen, hvilke aktører der opererer i området og meget andet, der bidrager til Kinas situationsbillede. Og om fem til ti år vil Kina kunne passere langs Ruslands arktiske kystlinje fra øst til vest med lydløse atomdrevne og -bevæbnede ubåde.

Om fem til ti år vil Kina kunne passere langs Ruslands arktiske kystlinje fra øst til vest med lydløse atomdrevne og -bevæbnede ubåde.

Liselotte Odgaard
Senior Fellow, Hudson Institute

Det kinesisk-russiske samarbejde betegnes nogle gange som et storebror-lillebror forhold, hvor Ruslands voksende afhængighed af Kina betyder, at den politiske ledelse i Beijing i betydeligt omfang kan presse Rusland til at følge en kinesisk dagsorden.

Selvom magtbalancen over tid ændrer sig i Kinas favør, så er styrken i det strategiske partnerskab den gensidige accept af, at Moskva og Beijing har delvist forskellige geopolitiske dagsordener, der ikke altid harmonerer for i stedet at fokusere på de områder, hvor fælles interesser dominerer.

Kina har i tiden efter Den Kolde Krig forstået at udvise tilbageholdenhed i forholdet til Rusland og demonstreret, at Beijing ikke har intentioner om at kontrollere Ruslands strategiske linje. Det ville være kontraproduktivt i forhold til Kinas interesse i, at Rusland fortsat udgør en militær trussel mod USA og dets europæiske allierede.

Kina er ikke kendt for at bruge hård magt. I stedet bruger Kina typisk økonomisk magt som middel til politisk indflydelse. Kina har ikke interesse i at åbne en ny europæisk flanke mod det amerikanske alliancesystem i en tid, hvor Beijing har fokus på at udbygge sin evne til magtprojektion i det asiatiske nærområde.

I stedet er det i Kinas interesse at bruge sin finansielle og teknologiske tyngde til at sikre, at Rusland forbliver en magtfaktor, der binder betydelige ressourcer i USA og Europa til afskrækkelse af Moskva.

Mangel på arktiske kapaciteter

Den russisk arktiske region har stor økonomisk og militær betydning for landet. Samtidig står Vesten overfor et Rusland, der føler sig sårbart i takt med, at klimaforandringer skaber mere trafik langs landets arktiske kystlinje, og dermed også gør det sværere for Rusland at bevare kontrollen i området og beskytte strategiske økonomiske og militære ressourcer mod fjendtlige aktører.

Et nervøst Rusland understreger vigtigheden af, at afskrækkelse af trusler fra Rusland etableres uden unødige provokationer og med klar signalgivning for at undgå utilsigtet voldsanvendelse og konflikt.

Det russisk-kinesiske samarbejde om en styrket forsvarsposition i Arktis udgør en udfordring for USA såvel som for de øvrige arktiske nationer. Imidlertid afspejler situationens alvor sig ikke i landenes forsvar, i hvert fald ikke endnu.

Selvom der spenderes flere penge på forsvar, går forholdsvis få ressourcer til Arktis. I USA har både hæren, flåden, flyvevåbnet, kystvagten og marinekorpset udgivet Arktis-strategier, men det afspejles ikke i værnenes Arktis kapaciteter.

I dag består USA's arktiske tilstedeværelse primært af ubåde og P-8A maritime patruljefly med anti-ubådsudrustning. Men USA mangler overfladefartøjer, der kan demonstrere aktiv tilstedeværelse og vilje til at forsvare territorium og maritime zoner mod fjendtlige udfordringer.

USA mangler overfladefartøjer, der kan demonstrere aktiv tilstedeværelse og vilje til at forsvare territorium og maritime zoner mod fjendtlige udfordringer.

Liselotte Odgaard
Senior Fellow, Hudson Institute

USA er ikke alene om at mangle overfladeskibe til patruljering og suverænitetshåndhævelse. Canada, Kongeriget Danmark og Norge har samme problem.

Island forlader sig på allieredes forsvarsindsats, da landet alene har beskedne kystbevogtningskapaciteter. Finland og Sverige grænser ikke op til Ishavet og har derfor næppe tænkt sig at investere i flådekapaciteter. Canadas projekt med at bygge overfladeskibe tegner til at blive en bommert med store budgetoverskridelser og stærkt forsinkede leveringstider.

Dansk og norsk flådeplan indgyder håb

Hverken Norge eller Danmark har isforstærkede fregatter med anti-luft og anti-ubådsudrustning, der kan opspore russiske ubåde, der sejler fra Barentshavet ved Nordnorge og ud i Atlanterhavet.

Norges tolvårsplan for forsvaret, der blev lanceret i maj 2024, budgetterer med indkøb af fem ubåde og fem nye fregatter. Det danske nationale partnerskab for det maritime område består af et bredt udsnit af ministerielle, finansielle, militære, industrielle, arbejdsmarkeds- og forskningsrepræsentanter.

Partnerskabet vurderede i maj 2024, at det er muligt at producere krigsskibe i Danmark. De har dog ikke udtalt sig om behovet for krigsskibe, men en implikation kunne være politisk erkendelse af, at der er behov for et større antal krigsskibe til permanent indsættelse i Danmarks nærområde og Atlanterhavet.

Den langsigtede flådeplan, som partnerskabsrapporten lægger op til, skaber perspektiver om nye flådekapaciteter i Arktis. De norske og danske udmeldinger giver håb om, at i hvert fald nogle af hullerne i Natos arktiske forsvar bliver lukket inden for det næste årti.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Liselotte Odgaard

Senior Fellow, Hudson Institute, Washington, D.C.
ph.d. international relations/det sydkinesiske hav (Aarhus Uni. 2000)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024