Trods genbrugspenge er Wammen og KL enige: Ny aftale er et ’markant’ og ’historisk’ løft af velfærden

Den nye økonomiaftale mellem regeringen og KL tilfører kommunerne over to milliarder kroner yderligere til lokal velfærd. Det er det største løft i mere end et årti. Omvendt ser det ud for bevillingen til byggeri og renovering.

KL-formand Martin Damm (V) og finansminister Nicolai Wammen (S) kalder begge årets økonomiaftale for den bedste i deres tid som forhandlere og endnu længere tilbage. Og det siger en del.<br>
KL-formand Martin Damm (V) og finansminister Nicolai Wammen (S) kalder begge årets økonomiaftale for den bedste i deres tid som forhandlere og endnu længere tilbage. Og det siger en del.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Der var store og brede smil hos både regeringens ministre og KL’s forhandlere, da de to parter fredag formiddag kunne præsentere en ny aftale om rammerne for kommunernes økonomi i valgåret 2025.

Smilene synes umiddelbart berettigede. Aftalen indeholder det største løft af kommunernes ramme til borgernær velfærd i hvert fald siden finanskrisen for alvor ramte Danmark for godt 15 år siden.

I aftaleteksten tales om et løft af kommunernes serviceramme på 3,4 milliarder. I et faktaark præciseres det til 3,2 milliarder kroner. Ser man på betydningen af aftalen isoleret er beløbet dog lidt mindre. Mere om det senere.

”Det et meget, meget stort løft, vi laver. Det betyder, at der vil kunne ske markante investeringer i den nære velfærd for borgerne,” sagde finansminister Nicolai Wammen (S).

Det er sjette år i træk, han kan stå i de ministerielle gemakker og præsentere en kommunal økonomiaftale.

Ved lige så mange aftaler har han haft makkerparret i form af KL-formand Martin Damm (V) og næstformand Jacob Bundsgaard (S) stående ved sin side.

Læs også

Gammel aftale tæller med

For Martin Damm er fredagens aftale den ellevte i streg, han med egne ord har ”på samvittigheden”.

”Det er i tidsperspektiv den langt bedste aftale, der er indgået for landets kommuner,” sagde Martin Damm.

Jacob Bundsgaard supplerede med at kalde aftalen ”historisk” og den bedste ”i hvert fald siden kommunalreformen”.

Man gør altid klogt i at decifrere tallene fra Finansministeriet lidt nærmere.

Med til historien om det ”historiske” løft af servicerammen hører, at en del af pengene stammer fra den ældrereform et bredt flertal i Folketinget indgik tidligere på året.

Og så koster det også en milliard kroner alene for at kunne fastholde nogenlunde status quo på velfærden i takt med, at der bliver flere ældre og måske flere børn.

En halv procent ekstra

Går man længere ned i tallene (Jf. boks herunder), så bidrager aftalen isoleret med lidt over halvanden milliard kroner, som i den hurtige servietberegning kan bruges til egentlig forbedringer af velfærden. Herunder at dække de stigende udgifter på socialområdet.

Det svarer til omkring en halv procent af kommunernes serviceramme, der i 2025 lyder på lidt mindre end 325 milliarder kroner.

Løft af kommunernes serviceramme

Af aftaleteksten om kommunernes økonomi for 2025 fremgår det, at kommunernes serviceramme løftes med 3,4 milliarder kroner.

Kommunerne skal imidlertid samtidig spare knap 250 millioner kroner på administration. Derfor opgør Finansministeriet realløftet af kommunernes serviceramme til 3,2 milliarder kroner.

Som en del af det beløb har Finansministeriet medregnet 550 millioner kroner, som stammer fra aftalen om en reform af ældreplejen, som et bredt flertal i Folketinget indgik i april.

Faregnes det beløb er løftet af kommunernes servicerammen, som isoleret kan tilskrives økonomiaftale på omkring 2,6 milliarder kroner.

Af det beløb kræver det én milliard kroner, hvis kommunernes forbrug skal stige i takt med, at der bliver flere ældre og i et vist omfang også flere børn, som har brug for pasning og pleje.

Fraregnes det beløb, så løftes kommunernes serviceramme med omkring 1,6 milliarder kroner i 2025, hvilket svarer til godt 0,5 procent af kommunernes samlede serviceramme på godt 325 milliarder kroner.

Det er dog stadig nok til, at finansminister Nicolai Wammen fastholder, at aftalen sikrer en ”markant” investering i den lokale velfærd.

”Det giver mulighed for, at man ikke alene, når der kommer flere børn og ældre, og derudover også har andre udgifter, som er steget meget – at så får man dækket de to ting, og der så stadig er penge til, at man kan begynde at investere i velfærden,” sagde Nicolai Wammen.

Størrelsen på kommunernes serviceramme er formentlig det allervigtigste tema i alle økonomiaftaler. Men der er også andre ting på spil.

Med aftalen lægger regeringen også op til at spare 1.000 årsværk i den statslige administration for at kunne finansiere de ekstra udgifter til velfærd.

Historisk lille anlægsramme

Samtidig indgår 113 konkrete forslag til regelforenkling i kommunerne, og en forhøjelse af puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner, så den nu er helt oppe på 800 millioner kroner.

Anlægsramme

Kommunernes anlægsrammen er med økonomiaftalen for 2025 fastsat til 20,3 milliarder kroner.

Her af skal kommunerne selv finansiere 500 millioner kroner.

Som en del af det beløb indgår knap 900 millioner kroner, som stammer fra aftalen om 'folkeskolens kvalitetsprogram' fra marts målrettet investeringer i bedre undervisningslokaler.

Her til kommer, at der med økonomiaftalen for 2024 blev aftalt en pulje på hhv. 200 millioner i 2024 og 600 og 700 millioner kroner i 2025 og 2026 til flere botilbud. Denne pulje indgår også i anlægsrammen.

Fraregnes kommunernes egenfinansiering, midlerne til undervisningslokaler i folkeskolen samt puljen til botilbud lyder kommunernes anlægsramme på 18,3 milliarder kroner.

Og så er der det andet centrale nøgletal. Kommunernes anlægsramme. Altså hvor mange penge de må bruge til at renovere og bygge nyt næste år.

Og i modsætning til servicerammen, så giver årets økonomiaftale noget nær det laveste beløb siden finanskrisen til det formål (jf. boks). Også her er der indregnet genbrugspenge fra tidligere bevillinger.

Det nævnte hverken regeringen eller KL på eget initiativ under pressemødet.

Men KL’s næstformand forklarer efterfølgende, at det har været et spørgsmål om prioriteringer i forhandlingerne.

”Vi har fået et anlægsniveau, som ikke er historisk højt i modsætning til det på service. Men det er også det på service, vi har brugt flest kræfter på at forhandle hjem, og der hvor kommunalbestyrelserne og borgmestrene har fortalt os, at det brænder allermest på,” siger Jacob Bundsgaard.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nicolai Wammen

Finansminister, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001)

Martin Damm

Borgmester (V), Kalundborg Kommune, formand, KL
mpm (SDU 2005), civiløkonom (Handelshøjskolen, Slagelse 1994), seniorsergent (Frederikshavn 1989), elektronikmekaniker (Holmen Kbh. 1985)

Jacob Bundsgaard

Afgående borgmester (S), Aarhus Kommune (6/11-24), fhv. næstformand, Kommunernes Landsforening (KL)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2008)









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024