Debat: Bookingplatformene understøtter danske hotellers vækst
DEBAT: Med bookingplatformene har vi åbnet en helt ny verden for forbrugerne og givet de små hoteller adgang til en global kundedatabase, så de kan overleve overfor de store hotelkæder, skriver Christoph Klenner fra ETTSA.
Amalie Bjerre Christensen
Market AnalystAmalie er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har tidligere været tilknyttet Altinget som journalistpraktikant og senere som redaktionsassistent.
Af Christoph Klenner
Generalsekretær i European Technology and Travel Services Association (ETTSA)
Mange danskere er netop vendt tilbage fra ferie.
Flere og flere danskere booker selv deres rejser, og mange har sikkert benyttet sig af alle de bookingplatforme, der efterhånden er til rådighed på nettet.
Det er en kæmpe fordel for forbrugerne, at de nu selv er i stand til at søge og filtrere blandt en lang række hoteller og booke lige netop det hotel, de ønsker at bo på med et enkelt klik med musen frem for at få et begrænset udbud præsenteret på enkelte hjemmesider eller kataloger.
Skriv til [email protected]
Mange tror måske, at bookingplatformene har sat sig på hele markedet for hotelreservationer, men faktisk foretages kun en fjerdedel af alle online hotelbookinger i Europa via bookingplatforme.
En ny verden for forbrugerne
Vi har åbnet en helt ny verden for forbrugerne, der nu hurtigt og nemt kan søge efter hoteller i hele verden, sammenligne priser og læse om de enkelte hotellers faciliteter uden at skulle ind på hvert enkelt hotels hjemmeside.
Der er hoteller, der aldrig ville blive opdaget af andre end de lokalkendte, hvis det ikke var for bookingplatformene.
Christoph Klenner
Generalsekretær, European Technology and Travel Services Association (ETTSA)
Der er hoteller, der aldrig ville blive opdaget af andre end de lokalkendte, hvis det ikke var for bookingplatformene.
Markedet, vi opererer i, er yderst konkurrencepræget. I 2015 blev der indgået en frivillig aftale med konkurrencemyndighederne i de europæiske lande, der gør det muligt for et hotel at differentiere sine værelsespriser mellem forskellige bookingplatforme.
Hotellerne kan også give en lavere pris end de priser, der fremgår af bookingportalen, hvis forbrugerne henvender sig via en officiel kanal, telefon, mail eller i receptionen.
Det eneste sted, hvor prisen ikke må være lavere, er hotellets egen hjemmeside. Her er pristilbud udbudt til medlemmer af hotellernes loyalitetsprogrammer dog undtaget.
Vi hjælper hotellerne
Og der er en god grund til denne prispolitik: Det beskytter bookingplatformene fra, at hotellerne såkaldt ”freerider” på vores høje marketingsomkostninger ved at sætte en højere pris på platformen sammenlignet med deres egen hjemmeside.
Hvis forbrugerne kun benyttede vores platforme til at afsøge markedet, mens de samtidig bookede værelset til en lavere pris gennem hotellets egen hjemmeside, vil det reducere gennemsigtigheden og dermed risikere at lede til højere priser for forbrugerne, der vil få sværere ved at sammenligne priser.
Derudover ville vi tilbyde vores services uden at opnå betaling for dem.
Vores branche geninvesterer cirka 40 procent af omsætningen i marketing med yderligere investeringer i teknologi og nye funktioner, der gavner hotellerne, uden at hotellerne har nogle direkte omkostninger, når de anvender bookingplatformene.
Vi hjælper hoteller, der ikke har budget til at skabe topmoderne hjemmesider eller apps (typisk små hoteller eller familiehoteller), til at træde ind i den digitale tidsalder.
Med bookingplatforme får de små hoteller dermed adgang til en global kundedatabase og kan overleve overfor de store hotelkæder, der selv er dygtige til marketing og allerede er meget synlige online.
Sikrer et gennemsigtigt marked
Hotellerne har selvfølgelig selv den fulde kontrol over priserne.
De bestemmer selv prisen på værelset, tilgængeligheden og rabatterne, når de udbyder deres værelser gennem platformene. Og når de udbyder værelserne, er der ingen gebyromkostninger eller direkte omkostninger. Først når kunden køber en hotelovernatning, skal hotellet betale en kommission.
På baggrund af aftalen fra 2015 undersøgte de europæiske konkurrencemyndigheder i april 2017 markedet i ti EU-lande og kunne konkludere, at konkurrencen mellem bookingplatformene er sund, og at kommissionerne er stabile eller ligefrem faldende.
Det er derfor svært at se, hvad utilfredsheden og kritikken handler om.
Det korte af det lange er, at bookingplatforme bidrager til, at den danske hotelbranche er i vækst, og sikrer et gennemsigtigt marked for forbrugerne.