Analyse: Stor forskel på partiernes valgkampagner
Af Rasmus Jønsson,Forskning fra USA viser, at for hver 14. gang, du besøger en sofavælger, giver det en stemme. Det er en succesrate, der langt overgår direkte mails, pjecer og balloner foran købmanden og debatindlæg i aviserne. Da der både er mange sofavælgere og tvivlere til kommunalvalget, er der ingen tvivl om, at den socialdemokratiske dør til dør-kampagne er en gevinst.
Rasmus Jønsson
Cand.comm.
Cand.comm., partner i New Deals
Valgkampen er slut, og partiernes valgmaskiner har arbejdet på højtryk for at få profileret de lokale kandidater på bedst mulig måde over for vælgerne.
Både i forhold til en evaluering af KV09 og i forhold til at vurdere den generalprøve, som valgkampen også er for det kommende - meget spændende - folketingsvalg, er det interessant at se, hvilken forfatning partiernes kampagnemaskiner er i.
For set i lyset af, at valgforskning viser, at vælgerne hopper mere og længere end tidligere, får partiernes valgmaskiner stor betydning for, hvor vælgerne sætter deres kryds - både til kommunal- og folketingsvalg.