Den gammeldags valgplakat virker stadig
VALGFORSKNING: Facebook og valgplakater var gode kampagneredskaber til at vinde personlige stemmer ved folketingsvalget i 2015, mens uddeling af pjecer og stemme dørklokker ingen effekt havde, konkluderer forskere i ny valgbog.
Morten Øyen
RedaktørJeg vil ikke rådgive partierne til at stoppe med at lave pjecer, men er du en kandidat, som gerne vil have mange personlige stemmer, så er det nok bedre at bruge tiden på noget andet.
Christian Elmelund-Præstekær
Valgforsker, lektor og institutleder ved Statskundskab på Syddansk Universitet.
Når smilende kandidater og partifarver hænger i landets lygtepæle, er det ikke blot for at leve op til et af valgkampens ritualer. Valgplakaterne er med til at afgøre, hvem der får de personlige stemmer og bliver valgt til Folketinget.
Det er den opmuntrende konklusion til politikere og partisoldater fra valgforskerne i den nye valgbog ”Oprør fra udkanten – Folketingsvalget 2015”.
”Valgplakater er ikke bare tradition, de har også en effekt på resultatet. Oveni virker de mobiliserende for partimedlemmer,” siger lektor på Statskundskab på Københavns Universitet Karina Kosiara-Pedersen.