Eksperter: Politiske kampagner for skattekroner bevæger sig i en gråzone
GRÅZONER: Partier bruger flere og flere skattekroner på annoncer og tryksager om deres politik. Pengene må ikke gå til valgkamp – men det er en gråzone, da vælgerne ikke skelner, lyder det fra eksperter.
Andreas Arp
Journalist og redaktørDet er meget klart, at man ikke kan stå og dele pjecer ud for gruppestøttemidlerne, men så er der bare andre gråzoner, hvor det kan være svært at sige, hvad der er valgkamp, og hvad der ikke er det.
Karina Kosiara-Pedersen
Centerleder og lektor ved Center for Valg og Partier ved Københavns Universitet.
Endnu et folketingsvalg nærmer sig med hastige skridt, og selvom valgkampen kun officielt varer tre uger, vil de fleste nok allerede have bemærket en lang periode med reklamer, annoncer og plakater med politiske budskaber fra Folketingets partier.
Udgifter til annoncer og tryksager indebærer partiernes annoncer på print og onlineplatforme, men også bistand i forbindelse med opsætningen og udviklingen af dem. Det indebærer også pjecer, plakater, medlemsblade og andre tryksager.
Flere af de danske folketingspartier har i de seneste år også taget initiativ til egne partimedier og podcasts, ligesom at nogle også har forsøgt sig med hjælp fra influencers til at nå yngre målgrupper. Udgifter i forbindelse med udviklingen af denne type initiativer kan også være inkluderet i udgifterne til annoncer og tryksager.
Men er det så valgkamp?
Hvis annoncerne blot fremmer et politisk standpunkt, er det på papiret ikke, og det betyder også, at partierne kan bruge deres skattefinansierede gruppestøttemidler på disse typer af reklamefremstød.