Elever lærer ikke nok om andre lande

Gitte Madsen

Undervisningen varierer stærkt i indhold, kvalitet og omfang, og det står i kontrast til folkeskolens formål.

Danmarks Evalueringsinstitut
Om det internationale udsyn i folkeskolen
Syv år efter at et enigt Folketing stillede krav om, at undervisningen i folkeskolen skulle have en international dimension, kniber det stadig for kommunerne at efterleve kravet.

Trods politikernes hensigt har kun hver fjerde kommune en målsætning for, hvordan viden om andre lande skal indgå i folkeskolens undervisning. Det viser en ny rapport, som Danmarks Evalueringsinstitut netop har offentliggjort.

Rapporten konkluderer om det internationale udsyn, at "undervisningen varierer stærkt i indhold, kvalitet og omfang, og det står i kontrast til folkeskolens formål".

Ud over at gøre eleverne fortrolige med den danske kultur har folkeskolen pligt til at bidrage til elevernes forståelse af andre landes normer, værdier og traditioner. Det gælder både via sprogfagene og i de mere almene timer som dansk og samfundsfag.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024