Elever lærer ikke nok om andre lande
Gitte Madsen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Syv år efter at et enigt Folketing stillede krav om, at undervisningen i folkeskolen skulle have en international dimension, kniber det stadig for kommunerne at efterleve kravet.Undervisningen varierer stærkt i indhold, kvalitet og omfang, og det står i kontrast til folkeskolens formål.
Danmarks Evalueringsinstitut
Om det internationale udsyn i folkeskolen
Trods politikernes hensigt har kun hver fjerde kommune en målsætning for, hvordan viden om andre lande skal indgå i folkeskolens undervisning. Det viser en ny rapport, som Danmarks Evalueringsinstitut netop har offentliggjort.
Rapporten konkluderer om det internationale udsyn, at "undervisningen varierer stærkt i indhold, kvalitet og omfang, og det står i kontrast til folkeskolens formål".
Ud over at gøre eleverne fortrolige med den danske kultur har folkeskolen pligt til at bidrage til elevernes forståelse af andre landes normer, værdier og traditioner. Det gælder både via sprogfagene og i de mere almene timer som dansk og samfundsfag.