Europa i brechen for biogas-brændsler

Europa-Parlamentet har behandlet rapport fra EU-Kommissionen om biobrændstoffer. De bør i stigende grad bruges i de offentlige transportmidler - det vil gavne såvel beskæftigelse som miljøet, mener Europa-parlamentarikerne.
Peter von Kohl

Skotland er rede til at omsætte Kommissionens tanker i praksis. Ved at blande biobrændstof med konventionelt brændstof kan vi introducere disse forandringer på en nem måde, der ikke vil kræve hverken køretøjer eller ændringer på tankstationer.

John Purvis
MEP (konservativ, Skotland)
Fakta
Om John Purvis:
Glenalmond College (1951-1956). MA (Hons.) fra St. Andrews University (1958-1962). Ansat ved Citibank: London (1962-1963); New York (1963-1965); Milano (1965-1969). Kasserer, Noble Grossart Ltd, Edinburgh (1969-1973). Administrerende direktør, Gilmerton Management Services Ltd (1973-1986). Administrerende partner, Purvis and Company (siden 1985). I Skotlands Konservative og Unionistiske Parti: Formand for industriudvalget (1986-1997); næstformand (1987-1989). I Europa-Parlamentet: ED-Gruppens ordfører for energi, forskning og teknologi (1982-1984). Næstformand i Delegationen for Forbindelserne med Golfstaterne (1982-1984). Landbrugsvirksomhed i Fife (siden 1969) og Argyll (1969-1989). Skotsk medlem af Independent Broadcasting Authority (1985-1989). CBE (Kommandør af ordenen "The British Empire") (1990).

Om Hans Karlsson:
Træindustriarbejder (1962-1964). Skovarbejder (1964-1969 og 1976-1984). Chauffør (1969-1976). Bestyrelsesmedlem i partiets lokalafdeling (siden 1993). Faglig ombudsmand (1984-1991). Formand i den lokale LO-afdeling (1995-1997). Amtsrådsmedlem (1988-1994). Medlem af Rigsdagen (1991-2000).


Kilde: Eruopa-Parlamentet (europarl.eu.int)
Strasbourg: Europa-Parlamentet kræver en opprioritering af biobrændstoffer i offentlige transportmidler gennem både biobrændstoffer til transport, reduktion af punktafgiftsatsen på biobrændstoffer og visse mineralolier, der indeholder biobrændstoffer. Investorer skal desuden have sikkerhed rent juridisk, så en vis ”teknologisk modenhed” opnås med henblik på konkurrenceevne. Det fremgik det af en debat i Europa-Parlamentet mandag aften.

Det var en plan, fremsat af EU-Kommissionen i november 2001 om fremme af alternative brændsler frem til 2020, der stod for skud. For tiden er det mest bioethanol og biodiesel, der er tale om, men disse to produkter kan prismæssigt endnu ikke konkurrere med almindelig benzin og olie.

Den britiske (skotske) konservative John Purvis gjorde opmærksom på, at EU allerede nu importerer 50% af sit energibehov, men fra 2030 vil det være 70%. Han kom derfor på banen med følgende tilbud:

"Skotland er rede til at omsætte Kommissionens tanker i praksis. Ved at blande biobrændstof med konventionelt brændstof kan vi introducere disse forandringer på en nem måde, der ikke vil kræve hverken køretøjer eller ændringer på tankstationer."

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024