Europa i brechen for biogas-brændsler
Peter von Kohl
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Skotland er rede til at omsætte Kommissionens tanker i praksis. Ved at blande biobrændstof med konventionelt brændstof kan vi introducere disse forandringer på en nem måde, der ikke vil kræve hverken køretøjer eller ændringer på tankstationer.
John Purvis
MEP (konservativ, Skotland)
Glenalmond College (1951-1956). MA (Hons.) fra St. Andrews University (1958-1962). Ansat ved Citibank: London (1962-1963); New York (1963-1965); Milano (1965-1969). Kasserer, Noble Grossart Ltd, Edinburgh (1969-1973). Administrerende direktør, Gilmerton Management Services Ltd (1973-1986). Administrerende partner, Purvis and Company (siden 1985). I Skotlands Konservative og Unionistiske Parti: Formand for industriudvalget (1986-1997); næstformand (1987-1989). I Europa-Parlamentet: ED-Gruppens ordfører for energi, forskning og teknologi (1982-1984). Næstformand i Delegationen for Forbindelserne med Golfstaterne (1982-1984). Landbrugsvirksomhed i Fife (siden 1969) og Argyll (1969-1989). Skotsk medlem af Independent Broadcasting Authority (1985-1989). CBE (Kommandør af ordenen "The British Empire") (1990).
Om Hans Karlsson:
Træindustriarbejder (1962-1964). Skovarbejder (1964-1969 og 1976-1984). Chauffør (1969-1976).
Bestyrelsesmedlem i partiets lokalafdeling (siden 1993). Faglig ombudsmand (1984-1991). Formand i den lokale LO-afdeling (1995-1997).
Amtsrådsmedlem (1988-1994). Medlem af Rigsdagen (1991-2000).
Det var en plan, fremsat af EU-Kommissionen i november 2001 om fremme af alternative brændsler frem til 2020, der stod for skud. For tiden er det mest bioethanol og biodiesel, der er tale om, men disse to produkter kan prismæssigt endnu ikke konkurrere med almindelig benzin og olie.
Den britiske (skotske) konservative John Purvis gjorde opmærksom på, at EU allerede nu importerer 50% af sit energibehov, men fra 2030 vil det være 70%. Han kom derfor på banen med følgende tilbud:
"Skotland er rede til at omsætte Kommissionens tanker i praksis. Ved at blande biobrændstof med konventionelt brændstof kan vi introducere disse forandringer på en nem måde, der ikke vil kræve hverken køretøjer eller ændringer på tankstationer."