Ingen løsning på EUs togproblemer
Peter von Kohl
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Strasbourg: Alene forskellen på sporbredder synes at gøre en egentlig harmonisering af jernbanenettet i Europa til noget nær en umulighed. Ingen er i tvivl om de fordele, der vil være ved at have ens standarder for togene, der på kryds og tværs transporterer – eller rettere: burde transportere mennesker og måske især gods.Debatten i EU-Parlamentet gav egentlig kun anledning til pessimisme. Der var ingen klare visioner.
Altinget.dk
Om EUs jernbanenet
Banedriften er det eneste område inden for EU, hvor begrebet det Indre Marked ikke er blevet omsat i praksis. Og der mangler meget, før der her kan tales om et Indre Marked. Som det under en debat i EU-Parlamentet under dettes januar-samling i Strasbourg blev udtrykt af den tyske konservative Ingo Schmitt:
"Vi burde tage ved lære af vor omgang med luftrummet, hvor EU har skabt et fælles marked, kaldet ”The single European sky”, fordi nationalstaterne ikke kunne finde ud af at løse problemerne. Rådet har ment, at andre områder burde kunne løses af medlemsstaterne bilateralt. Jeg kan kun sige: Det burde de have gjort for længst. Nu gør vi det."
Der skiftes bl.a. personale ved grænserne, og alene den kendsgerning fordyrer især godstransporten i en grad, der på længere sigt kan kvæle denne både renere, mest energi-besparende og allersikreste sikre form for transport – især for passagerer, hvor tallene taler deres tydelige sprog: 41.000 dræbte i vejtrafikken på årsbasis i Unionen mod 100 i forbindelse med togdriften.