12. august 2004 kl. 15.10, opdateret 1. januar 1900 kl. 00.00
Ny bog om aktionsjournalistik
Ny bog af Ph.d. Peter Bro, SDU, anbefaler større brug af såkaldt aktionsjournalistik, som ikke bare afspejler samfundet men aktivt søger at ændre det.
![Rasmus Nielsen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/6-rasmus-nielsen-2-48.jpg)
Rasmus Nielsen
UdgiverIngen forfatter
Ingen forfatter
Fakta
Peter Bro, Ph.d. og cand. comm. er ansat ved journalistuddannelsen ved Syddansk Universitet, hvor han som såkaldt "aktionsforsker" er med til at anvise nye måder at arbejde på for fremtidens og nutidens nyhedsformidlere.
Tidligere har han arbejdet som pressesekretær på Christiansborg og som kommunikationsrådgiver for offentlige og private kunder.
Kilde: Forlaget
"I mediebilledet i dag blæses problemerne ofte ud af proportioner med et resultat, at de alarmerer borgerne unødigt og aktiverer beslutningstagere på uheldige måder," siger Peter Bro i anledning af udgivelsen. Svaret er for ham at se begrebet aktionsjournalistik:
"Aktionsjournalistik har været kendt i dansk journalistik, siden Henrik Cavling omkring år 1900 introducerede begrebet. Aktionsjournalistik søger ikke alene at påpege problemer i samfundet men samtidig at skabe en offentlig debat med et formål at hjælpe og engagere borgerne i løsning af problemerne," siger forfatteren.
Teoretisk bog undersøger og anbefaler begrebet aktionsjournalistik.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen