Partier syvdoblede annonceudgifter efter nye gruppestøtteregler
VÆKST: Folketingspartierne brugte i 2017 væsentligt flere penge på at reklamere for deres politik, end de har gjort i de forgangne ti år. Og det er ikke tilfældigt, lyder vurderingen.
Andreas Arp
Journalist og redaktørGruppestøttemidler har først og fremmest fungeret som støtte til mandskab, men med de nye regler må man nu også bruge dem til at hyre ekstern hjælp i form af konsulentbistand − og tydeligvis også til annoncering.
Benny Damsgaard
Tidligere kommunikationschef for Konservative
Partiplakater i gadebilledet, politiske annoncer på de sociale medier og videoreklamer på biograflærredet.
Udgifter til annoncer og tryksager indebærer partiernes annoncer på print og onlineplatforme, men også bistand i forbindelse med opsætningen og udviklingen af dem. Det indebærer også pjecer, plakater, medlemsblade og andre tryksager.
Flere af de danske folketingspartier har i de seneste år også taget initiativ til egne partimedier og podcasts, ligesom at nogle også har forsøgt sig med hjælp fra influencers til at nå yngre målgrupper. Udgifter i forbindelse med udviklingen af denne type initiativer kan også være inkluderet i udgifterne til annoncer og tryksager.
Måske har du oplevet en stigning i eksponeringen af folketingspartiernes politiske budskaber, og hvis du har, giver det rigtig god mening.
Nye udregninger foretaget af Altinget viser nemlig, at partierne i det seneste gruppestøtteregnskab fra 2017 har opprioriteret deres udgifter til posten ”annoncer og tryksager”, der blandt andet indebærer plakater, pjecer og annoncer på sociale medier.