Politikere profilerer sig mere

INTERVIEW: Samspillet med medierne er intensiveret, MF’erne har fået flere hjælpere, og konkurrencen om den skarpeste tunge politikerne imellem er skærpet. Det er nogle af årsagerne til, at vi ser en stigende aktivitet på Christiansborg, siger lektor Henrik Jensen, der har doktorgrad i Folketingets arbejde.
Lars Igum RasmussenOle Hall

Kommunikationen med vælgerne sker først og fremmest gennem medierne, så her handler det både for partierne og de enkelte medlemmer om at være synlige.

Henrik Jensen
Lektor ved Institut for Statskundskab, KU
Der bliver løbet stærkt på gangene på Christiansborg.

Tv-interview i Vandrehallen, åbne samråd i udvalgene, forespørgselsdebatter i Folketingssalen, § 20-spørgsmål stilles på mailen i forbifarten, og bunker af udvalgsbilag og henvendelser fra organisationer og privatpersoner hober sig op på MF'ernes kontorer.

Udviklingen er kun gået én vej de seneste 30-40 år: mere arbejde.

Politikerne løber stærkere og higer også mere efter mediernes opmærksomhed end tidligere. Den primære kontakt til vælgerne er gennem medierne.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024